Не съм строителен инжинер, и не знам подробностите по асфалтовата запечатка за пътища. Но - съдейки по асфалтовите запечатки за покриви (с каквито запечатки имам пре-богат опит, за нещастие) - запечатката е матрица която съдържа асфалт. Матрицата е течна, но евентуално "узрява" и се втвърдява, и "фиксира" / държи асфалта на място. Такава запечатка е доста течна при приложение, дори в ниска температура (това е и целта на галимацията с матрицата, защото чист асфалт да бъде втечнен изисква температура и предпазване от прибързано изстудяване / втвърдяване; отделно проблемите с трудова безопасност при боравене с горещия асфалт). После матрицата се втвърдява, и асфалтът поема функцията си на (само)запечатка.
Външната канализация по Шотландия и съседни страни я посочих като доказателство за меки зими без сериозни замръзвания - а не за критика. По Африка, примерно, често водоносните тръби биват поставяни върху земята, или вмествани в плитък улей в земята - вместо да бъдат заривани. Елегантно разрешение - защото в такива места замръзване на водоносни тръби е... приказка от "1001 Нощи". И единственият "трафик" върху тръбите са стада добитък или диви животни - които са много внимателни в стъпките си.
Относно пътищата и проблемите им... Паважът е просто козметиката, в структурно отношение: структурната същина е под паважа. Общо взето, колкто по-евтина основата под пътя, толкова по-чести и по-скъпи са поддръжката и поправката.
Интересен пример, макар не от път, а от основите на катедрала, специфично катедралата в Салисбури (Англия): строителите поспестили от дълбочината на основата, с цъфналата идея тази сравнително плитка основа да бъде поддържана от налягането на подпочвената вода. И вътре в катедралата има едно специално място (дупка през основата до подпочвената вода) през която дупка периодично (казват, 2 пъти дневно) бива проверявано нивото на водата. А за поддръжка на нивото на подпочвената вода е била замислена и построена система от канали и шлюзи, използваща водата от близка рекичка. Не знам дали някой е правил равносметка дали тази система от канали и шлюзи (и поддръжката й!) е затрила спестяването от плитката основа. Между другото, катедралната кула е щяла за разбие катедралата, когато плитката основа започнала да поддава... Началническата мъдрост в инжинерството: "Да бъде направено нещо правилно от първия път - за това пари винаги няма; но неправилно-направеното да бъде пре-направяно и поправяно - за това пари винаги има" явно има стари дълбоки корени!
А за снимки... Ценете сър Оптимиста с неговите фото-галерий! Защото аз, примерно, не споделям моите снимки със света.
|