Авторът е прав в много отношения!
До някъде ми напомня обществени теористи в САЩ, които щом Реаган стана Президент и администрацията му започна да реже неудобни / неприятни за червените образователни полета като биология / еволюция, критично мислене (започващо с "авторът пише това, защото се опитва да каже онова"), икономика и обществознание в които човекът / личността са споменавани като притежаващи икономически интереси и права да ги преследват, а не само деловодства / корпораций да имат такива - та значи тези теористи още от ранните 1980-ти развиваха аргументи защо една модерна държава може чудесно да се развива без, и не се нуждае от, бачкатори знаещи кой е Друсакруша или Великата Хартия или познания по дезинфекция и изобщо битова хигиена... Щом държавата има достатъчно кадри с нужното качествено образование, а нужните такива кадри са много, много ограничена малка бройка - бачкаторите само трябва да бачкат без много-много да размишляват, и изобщо трева да пасат. И точно първото недо-образовано поколение, произведено от това опростяване на американското начално и гимназиално образование, заподрива съпротивата на по-възрастните поколения срещу демократската глобализация и де-индустриализация.
Така че за обществения напредък в наука и промишленост са нужни малцина качествено образовани хора, да. Но за обществото като цяло да има уравновесеност и плавност и здрава основа към напредъка, да няма разтърсване на държавата и обществото от вътрешни раздори и разбиващи сблъсъци - нужно е масово качествено образование, дори за бачкаторите, дори ако се налага бъдещ хамал да е чувал за някой си Хамлет от Друсакруша, или за някаква си Хартия на Горите, върху която се основават гражданските му права (колкото и орязани).
За справка, истинската Велика Хартия всъщност дава права на феодалите спрямо короната; основата на граждански права е написана в Хартията на Горите, която - ако си спомням правилно - е в пакета книжа наричан обобщено Велика Хартия. Забелязваш, аз, с формални дипломи за инжинерство, ВЪПРЕКИ липсата на американска гимназия, някак съм научил - чрез инжинерното ми образование - за американските държавност и общество неща, които днешните гимназисти не учат - камо ли инжинерите да срещат в университетите. Но когато аз следвах, Реаган още не бе успял да корпоратизира / очастви финансирането на обществените университети, и ние учехме предмети които целяха да ни оформят не само в инжинери, но и в граждани на обществото и държавата - вместо кадри с точните нужни познания за мелниците на корпорацийте, финансиращи университетите.
|