|
докато говорим за влакове, да споменем и
"Кой и защо продаде авиокомпания "Балкан" за 150 хил. долара
30 юни 1999 г. В Агенцията за приватизация цари суматоха, чиновниците припряно разнасят папки по кабинетите. Спешно трябва да се подпише договорът за продажбата на БГА "Балкан", защото в последния ден на юни изтича срокът, определен в закона за финансово оздравяване на предприятията на държавата - над 40 дружества трябва да бъдат продадени или ликвидирани.
БГА Балкан е създадена през 1968 г. като приемник на съществуващото дотогава "ТАБСО". Към 1990 г. разполага със 125 самолета и изпълнява полети до много европейски столици, както и до някои по-далечни дестинации, например до Хараре, Зимбабве.
"Много малко българи днес знаят, че "Балкан" беше най-голямата авиокомпания в социалистическия лагер след "Аерофлот", че имаме авиация с история и традиции, и в самолетостроенето включително. Ние сме едни от лидерите в Европа, да не казваме в света, не толкова като мощ, но повече като интелект, като поглед в развитието", разказва години по-късно в интервю Руслан Семерджиев, президент на Авиокомпания "Балкан" през 1992-93 г. По думите му, 1993 г. е единствената година от самостоятелното съществуване на авиокомпанията, през която тя се включва с 1 млн. долара печалба. И то в изключително тежки условия - ембарго, без право на кредити. Тогава е имало пилоти, които са получавали по 2000 долара месечно - гаранция, че няма да избягат. Започва преструктурирането на парка, взима се на лизинг на девети самолет "Боинг" и "Ербъс". Обслужването на пътниците е по швейцарски модел чрез фирмата на гимнастичката Лили Игнатова. Поддържат се 67 дестинации, имаме представителства в 67 държави.
По това време компанията може да има шанс да бъде спасена. Но вместо към възход, тръгва по стръмния път надолу."
|