Готино! :-)
Стефан Хоукинг
Този и подобните обяснения на IQ тестовете сякаш се опитват да дадат отговор на въпроса "За какво ни е той?".
140 - създава теории
130 - ръководители и специалисти
121 - завършва със златен медал
111- лесно ще завърши
...
Но според мен въпросът си стои. Защото, според текста, тези "данни" идват по обратния ред- гледа се кои хора имат съответното IQ и се предполага че всички с него биха имали същите успехи или неуспехи.
А има ли област в която се използва тази теория? Например предизборен щаб за губернаторски пост да търси сред хората с IQ 130? Или институт по теоритична физика - такива със 140? Едва ли.
Имам двама приятели, които са гении. Наистина, а не като комплимент, изключително умни хора. Но и през ум няма да ми мене да ги използвам за решаване на проблеми като инвестиране например или дефиниране на клиентски нужди или дори планиране на следващата година - за фирмата ми например.
Честно да ти кажа, мисля че това IQ е напълно безполезно. Наистина и без майтап. Как да преценя дали един точно определено колко интелигентен човек ще ми бъде полезен, без да знам дали
е готов да рискува,
отборен играч ли е, следва ли чужди заповеди,
колко е искрен,
има ли зависимости,
как е по отношение на плаващите пясъци на морала и сигурно още поне петнайсет други неща, всичките по-важни от точната цифра на интелигентността му.
Сигурен съм, че така мислят и от предизборния щаб и от института по физика.
За финал и за добро настрение, един от любимите ми цитати на Азимов:
Какво е интелигентността все пак? Когато бях войник, изкарах 160 точки на един тест за пригодност, вместо обичайните 100. Никой в базата не беше виждал подобен резултат и за около два часа около мен се вдигна голям шум.
В общ план не настъпиха никакви промени – на другия ден си бях общ работник в кухнята, най-високата длъжност, до която се издигнах в армията.
През целия си живот съм отбелязвал подобни резултати, така че определено се имам за високо интелелигентен, а очаквам и другите да ме смятат за такъв. Макар че всъщност, не означават ли тези постижения, че просто ме бива да отговарям на въпросите на хората, които измислят тестовете и чиито интелектуални наклоности са близки до моите?
Имам например един автомонтьор, който според мен не може да е изкарал повече от 80 точки. Винаги съм смятал за разбиращо се от само себе си, че от нас двамата по-интелигентният съм аз. Само че като се повреди нещо по колата ми, търча при него – гледам го трепетно как разглежда вътрешностите и чакам да се произнесе, сякаш е свещен оракул. И той винаги ми поправя колата.
Ами да си представим, че моят монтьор състави въпросите на тест за интелигентност. Или пък ги състави някой дърводелец, или фермер – който и да е извън университетските среди. Всеки от тези тестове би ме охарактеризирал като пълен идиот. И то съвсем основателно. В един свят, където не бих могъл да използвам моята академична подготовка и уменията да си служа с езика, а се налага да правя нещо сложно и трудно с ръцете си, аз бих се провалил. Моята интелигентност следователно не е абсолютна, а е функция на обществото, в което живея, както и на факта, че една малка група от това общество си е присвоила правото да се произнася по въпросите за интелигентността.
Да вземем пак моя автомонтьор. Той винаги се шегува като се видим. Веднъж си измъкна главата изпод колата и каза: „Докторе, един глухоням влязъл в една железария да си поиска гвоздеи. Сложил си двата пръста на тезгяха и показал с другата ръка, сякаш чука върху тях. Продавачът му донесъл чук. Той поклатил глава и посочил пръстите си. Продавачът донесъл пирони. Човекът ги взел и си отишъл. Следващият обаче, който влязъл в магазина, бил сляп. И искал да си купи ножица. Как мислиш ти, докторе, че си я поискал?“
Аз най-простодушно вдигнах дясната си ръка и изобразих с два пръста рязане на ножица. На което моят автомонтьор се изсмя язвително и каза: „Ех, ти, лапнишаран. Ами той просто му казал какво иска“. После прибави снизходително:
„Цял ден пробвам клиентите с тая история“.
„И хвана ли много?“ – попитах аз.
„Само няколко. Ама знаех, че ти ще се хванеш.“
„Че защо?“
„Ами, защото, докторе, си дяволски образован. Знаех, че не може да си много умен.“
Имам неприятното чувство, че думите му не са лишени от основание.
Редактирано от Green Light на 29.05.24 12:19.
|