За нула време се издигна от послушник в манастир "Св. св. безсребърници и чудотворци Козма и Дамян" в село Гигинци да йеромонах, а вече е и игумен на манастира. Той е много сладкодумен (в продажбите) - все пак е завършил училище по мениджмънт и е следвал Международни икономически отношения (в богословието е самоук).
При едно посещение в манастира, се разочаровах от "отчето", когато си купувах мед от манастирския пчелин и предложих да му дам адрес на дом за възрастни (знам подробности за дома, защото навремето им давах сирене от мандрата ми), да им прати няколко бурканчета. А той ми отговори: "съжалявам, но няма как да дам без пари - ние сме манастир, а не фондация". Та купих една тенекия и я закарах в дома.
Така че аз на тоя "отец" не вярвам, че е вярващ.
Една тенекия мед е 25 кила, не са няколко бурканчета, че попът да ги извади от личната си дажба. И, щом игуменът не се е бръкнал лично да я плати от заплатата си, като си поискал да изпрати мед на старчески дом, не е вярващ, има си хас. Истинският вярващ без да се замисли щеше да пребърква манастирската каса или да си обръща джобовете, за да дарява на всеки, за когото му кажат.
Разликата между мандрата ТИ и манастирския пчелин, на който работят монасите /към 2004г. били четирима, сега не знам колко са/ е, че не им е частна собственост и бащиния, дори на игумена на манастира и той няма право да раздава безплатно продуктите. Приходите влизат в касата на манастира, която е църковна каса и подлежи на отчетност пред Синода и ревизия. Съвсем правилно ти е казал отчето, че манастирът не е фондация. Фондация се учредява отделно с цел дарения и всичко, което постъпва в нея, вече се разпределя като безвъзмездно дарение и отчита като такова. Докато приходите на манастира от производство, аренди и търговска дейност вървят по друга счетоводна схема. И, ако игуменът реши някаква част от тези приходи/манастирски продукти да бъдат дарени, то не може да го прави на своя глава нито инцидентно, нито редовно. Все едно да поискаш от назначен директор на завод да ти подари 25 кила от продукцията на завода. И да му се нацупиш, че не е вярващ христиенин, като ти отговори, че не може да го направи безплатно. Няма правомощията, ако е честен и не ще да краде от поверения му завод, разбери. Ти искаш от отчето да направи частно дарение от собственост, която не е лично негова частна. Тоест, да краде от манастира, за да ти се доказва.
Малце си се изказал неподготвен с това си искане, по-лошото е, че като ти е било отказано с основание, си правиш изводи за морала на игумена.
Циганска работа, да ме прощаваш.
|