С нищо неразличима от хилядите други в подобен стил песновка
Всяка година Библиотеката на Конгреса на САЩ избира 25 музикални звукозаписа
от всеки стил - опера, класика, поп, джаз, кънтри - които да бъдат запазени
завинаги за бъдещите поколения. Записите са избрани, защото комисия от 30
професионални музиколози са решили, че те са важна част от американската култура,
история и изкуство. Wichita Lineman е един от тези записи. Излишно е да казвам, че
това е много рядка награда. Само по едно или две произведения годишно от всеки
стил влизат в тази селекция.
Ако имаш проблем с този избор, можеш да драснеш едно писмо на комисията.
Кажи им, че според теб песента не става.
Или се опитай да я чуеш отново с моя помощ.
Защо сравнението с френски шансон е неудачно.
Защото във френската музика песен като Wichita Lineman е невъзможна.
Защото френската музика е като българската музика.
Защото французите контролират строго своята култура като средство за укрепване
на националните си чувства и за поддържане на имиджа на страната си. Това
понякога е хубаво, а понякога - лошо. Контролът върху културата в една страна
може да бъде такъв, че да засегне органичното развитие на музикалните жанрове
и всички други изкуства.
Затова разнообразието на стилове в много европейски страни е малко.
Във Франция, СССР, България, например, прави впечатление, че артисти и
композитори се стремят главно към едни такива направо Шекспирови нива на
лиризъм. Те са майстори на думи, а не на музика (UnicaDonna?) и техните песни
са преди всичко текстови песни, а музиката идва на втори място.
Следователно много от песните в крайна сметка се оказват музикално доста
прости, консервативни и не винаги много привлекателни.
(ФСБ правеха изключение в България. Приятели от Словакия са ми казвали, че са
ги гледали на концерт в Братислава и много са ги харесали.)
Нали си свирил на китара като малък? Ноти учил ли си?
Структура на композицията?
(интро-куплет-припев-куплет-припев-куплет-соло-припев... UnicaDonna го знае това)
Това е Wichita Lineman:
Интро | Fmaj7 | Fsus4 | Fmaj7 | Fsus4 |
Куплет | Bbmaj7 | F/A | C7sus4 | D-minor A-minor | G | D | D |
Припев | Csus2 | Csus2 | G/B | G-minor/Bb | D/A | A7sus4 || B-bmaj7 | C | Bb | Csus4 |
Спомни си какво казах по-горе.
Във френската музика такава песен е невъзможна.
Тя е типично американско произведение.
Куплетът се сътои от 7 такта и съдържа две мелодични фрази от по 3 такта всяка, с
допълнителен такт ре, добавен за начало на припева. Това веднага ни
изненадва и ни вади приятно от равновесие. Френският класически шансон е много
тромав и предвидим в това отношение.
Прогресията на акордите (гледай схемата) е пълна с изненади. Тя, може да се каже,
е като онези малки елетрически автомобилчета на кръглия манеж в увеселителния
парк, които много бързо сменят посоката.
Обърни особено внимание на разнообразието от различни акорди в тази иначе
кратка песен – триади, мажори, минори, септакорди и мажорни септими, висящи
акорди (D/A), акорди с неосновни тонове в баса за разширение на палитрата
(G/B, G-минор /Bb), и.т.н.
Именно това хармонично разнообразие прави песента да звучи свежо и изненадващо
през цялото време. Без значение колко пъти е чуло песента, на ухото още му е
трудно да предскаже коя е следващата смяна.
И както обикновено за Джими Уеб - страхотна песен и страхотна мелодия, която
да ни води през песента.
Голям композитор.
Между другото, глътнах си езика, когато за първи път чух негова песен.
Мисля и друг път съм го казвал.
Тогава моментално станах фен на R&B и Филаделфия соул. Мотаун като цяло.
The Тhree Degrees
Everybody gets to go to the Moon
Всеки може да отиде на Луната
(Това е песента от "Френската връзка" с Джин Хекмън)
И какви сладки коремчета имат само!
Извинявам се за дългия пост и пордължавам да чакам професионална реценция
на Ейс ъв бейс от UnicaDonna.
Приятен ден и лека нощ!
|