Ей, не мога да се добера до тая тема:-)) Обаче, гледам, че не потъва, значи има интерес, макар и да не е масов:-))
Значи, преди да мина към конкретните филми, да кажа няколко думи за филмите за класическа музика или за композитори на класическа музика. Филмите за класическа музика, за композитори, за балетисти и балерини, за художници, певци, музиканти винаги са интересни или поне в повечето случаи, а за щастие и повечето от тях са сполучливи и с висока художествена стойност. Малко са нискокачествените и несполучливи филми сред тях, в сравнение с останалите категории филми. И това не е случайно! Дължи се на съчетанието на изкуства - кино и музика, кино и изобразително изкуство, кино и танц, кино и опера и пр...
Друг интересен компонент при този тип филми е биографичният елемент. Повечето филми за класическа музика/композитори са за някой конкретен композитор или музикант и за конкретни събития от живота му, конкретни произведения и докато тече фабулата на живота им, звучи и тяхната музика като фон... Това съчетание на филмово изображение и класическа музика е много въздействащо дори върху хора, които нямат специално отношение към класическата музика.
Отделно, хората на изкуството, в случая повечето от великите композитори винаги имат интересен живот, събития, конфликти, любовни истории, които са изключително добра основа за художествен разказ - литературен или филмов. Много от техните преживелици се носят като отделни случки, разкази, истории, легенди и това още повече допринася за филмов разказ. Дори, когато някои биографични моменти са преиначени, измислени, донадени или изфантазирани, пак са интересни и някак органично се съчетават и вписават в цялостната филмова история, защото поначало носят много силен емоционален заряд.
От тези в твоя линк съм гледала 10 и всички са ми харесали много и смятам за особено сполучливи. Гледала съм и някои, които са споменати в другите постове като "Пианото", "Къщата на трите момичета", "Амадеус", "Коко и Игор Стравински" и пр...
Спомням си също филми като "Пучини" (за Джакомо Пучини), 2 филма за Шуман и любовта на живота му, немската пианистка Клара - „Пролетна симфония“ и „Музиката на любовта: Роберт и Клара“, старият филм "Вагнер" с Ричард Бъртан в ролята на Вагнер и още много. За някои композитори има по 2, че и по 3 филма - за Бах, за Моцарт, за Бетовен, за Чайковски...
През 1970г. излиза разкошният, но скандален "Музикалните любовници", разказващ за някои премълчавани истини за бисексуалната природа на Пьотр Илич Чайковски на британския режисьор Кен Ръсел, а в ролята на Чайковски е Ричард Чембърлейн. Този филм не е разпостраняван у нас по разбираеми причини по онова време. И въпреки критиките, които филмът отнася от някои музиковеди и кинокритици, филмът е много добър, защото изключително проникновено използва музиката на Чайковски. След това Кен Ръсел прави още 2 филма - „Малер“, 1974 за Густав Малер и „Листомания“, 1975 за Ференц Лист.
Интересни са и филми, които не са за композитори, но са използвани моменти, в които звучи класическа музика или става дума за композитори... Например, моментът, в който на потъващия Титаник ("Титаник"), класическият оркестър свири музика до последно и показва какво може да направи класическата музика в момент, в който си в безисходица и очакваш неизбежната смърт.
Незабравим е и оня прословут диалог в "Сибирският бръснар" :
-Коя е тази жена?
-Това е Моцарт - отговоря войник от строя.
-Кой е този Моцарт?
-Ами той е умрял.
-Е защо не сте ми казали че е умрял?
... И целият епизод, в който главният герой е великият починал Моцарт
|