Най-обилният ми опит с батерий е с автомобилните. Тук в Тексас (мексикански залив крайбрежие) животът на батерийте се мери в "лета", като годишни времена. Ако батерия направена в Китай изкара 3 лета - еха! Мексиканските карат 4 - 5 лета. Има нещо със жегата, влажния въздух, и - мое мнение - мърсотията във влажния въздух, заради което батерийте просто се скапват от летния сезон - който трае около 5 месеца при нас. На кратко, забравяме за цикли.
Най-висшите батерий, с които съм имал работа, бяха батерий за вторично захранване за магнетични лагери, захранване и за лагерите и за контрола им. Магнетични лагери, контрол, батерий - всичко френско. Батерийте въз-скъпи. Контролът ги диагнозираше на даден промеждутък, и посочваше издънващата се батерия. Която можеше да бъде сменена само от техник на френската фирма! Принципно, батерийте подлежеха на смяна на даден срок - независимо от циклите. Смяната също само от френски техници. (Тогава разбрах, че европейски производители считат качеството на американските техници за приблизително 3-ти свят - и им нямат доверие, особено за скъпа техника с критична функция. Примерно, роторите на машинарията с магнетични лагери бяха правени ПЪРВО в Германия; след това американският клон на германската фирма можеше да КОПИРА германската изработка за резервни части - но нямаше право да изработва нов ротор с нова замисъл - защото германците нямаха доверие на американското производство. Депресиращо - за американските кадри - ако ме разбираш. Но то вече такива американски кадри са почти изцяло отминали в пенсия, без приемници - та идва си природен край на подлежащите на депресия, да?)
Аз за това като чета и слушам възвеличаването на електрическите возила - и все се ослушвам за батерийте - чиято поддръжка, сиреч смяна, за редовия потребител, със съпроводната грамадна цена, все... "не намира място в обществения дискурс"... (Тези пасивни спрежения много ги обичат по нашия свят: като че премахват отговорност! Виж, за печалби и награди всичко е в дейно спрежение, с нАшиот човек ярко осветен и откроен.) Мой познат (поляк), има достъп до разни развития относно батерийте и фото-волтаиците, ми разказваше веднъж какво чака ЕС когато вълната от стар твърдяш поеме към сметищата... Разходите по обезопасяване (за екологично-безопасно трупане в сметище) на батерий и фото-волтаици бяха шашващи - по каквото чух. Но това ще е гайлето на следващите поколения: ний сега ще се правим на екологични отворковци, далавера да има за специални корпораций, които искат да ни насилят да подменяме леките коли както подменяме телефоните... Прощавай че се отплеснах.
|