|
когато писах моя пост, с усмивка си помислих, че Крафтър ще отговори с данни от статистиката и с графика. Така и стана. Нямам цел да споря, обаче трябва да се внесе яснота по въпроса, защото са написани неща, които внасят заблуди и напразни надежди. По твоя ред:
- традиции в автомобилостроене: никога не трябва да се споменават жалките опити на България в автомобилостроенето, които са си провали. Особено Москвич Алеко и Великата стена. Опита на Ровър си беше пълен провал, само една година в страната. Тези производства се закрити, не са еволюирали в нови производства, марки, нищо. Ако полицията не е купила няколко хиляди джипки от "Великата стена", никой не би си купил такава. Които си купиха, съжаляват, виж форуми.. С такова CV да ти се появи някой, ще го изгониш. Малко това, малко онова, ровкал като кокошка. Няма я традицията и приемствеността, няма семействата, в които поне едни е работил на линия за асемблиране, за да чуят децата и да им стане интересно. Няма ги бащите, работили на линия за сглобяване, за да ги има и синовете. Това, че Гошо комшията рови в 30-годишната си кола, нещо прави, може да си смени накладките, маслото и филтъра, не значи, че може да работи на линия.
- Има над 300 фирми, поддоставчици на автомобилната индустрия. Има, но не произвеждат двигатели, мостове и ламарини. Произвеждат кабелни дървета/сноповете кабели/, седалки, предни табла и волани, отливки на носачи и глави, без механичната обработка, автостъкла, фарове. Произвеждат се части и компоненти, в които има много ръчен труд, който тук е ниско платен. Другите производста са свързани с неспазване на екологични норми, в Русе смърди та се нетрае. В Търговище на никой не му пука дали се замърсява или не. Проблемът е двигатели, мостове, точни части и детайли няма кой и къде да произведе. Ще ги докарват – отново е проблема с инфраструктурата. Турският завод в Пловдив и изобщо турските заводи са нещо различно и нямат общо с привличане на аутомотив фирми в България. Заводите са направени заради евтината работна ръка в райони с преобладаващо небългарско население, икономически завземане на територия и най-важното – продукцията е с произход ЕС и е освободена от мита в цял ЕС и няма забавяне за митническа обработка. Заводите са практически държавни и държавата им може да спонсорира завода тук, да изнесе производство, даже да внесе работници от Турция, има много с български паспорти, които са си турци. Говорят си помежду си на турски, а с българите – на английски.
- Производителност на труда в България: пословично ниска. Графика, статистика. Сам знаеш, че статистиката се манипулиха още с отсяване на входящите данни. Да, през 2010 ги е мързяло повече от 2017г. Вероятно си работил, наблюдавал работа в други страни. Работят, без да му стоят на главата, вършат си работата. Тук се подмотват.
- Приемане на еврото и заплати: дали е лева или евро, след като курса е фиксиран 1=1.95583, е все едно. Паричните потоци на WV ще се обслужват от немски банки в чужбина и в България, могат да си договорят минимални такси за обслужване, кредитите няма да са от български банки. Приемане на еврото обаче, ще доведе на “закръгляване” на цените и повишение на заплатите. Така цената на труда вече няма да е толкова ниска. Закръгляване на цените, повишаване на цените и заплатите се случи и в Гърция и в Словакия, имам преки наблюдения. Видях, че чехо-германци ще влязат и ще се сглобяват Сеат Атека Атека и Шкода Карок. Чехите имат аутомотив завод в Смолян и в Пазарджик, правят предни табла. Много ръчен труд, от жени, нищо общо с производство на двигатели и асемблиране.Там разходите за труд са ниски, но до Смолян от есен до ранна пролет не можеш да се добереш с голям камион, понякога и с малък. Ако чехо-германците искат да се възползват от модела на Смолян, за друг град, много ще сгрешат.
- Нищо няма да им помогне, еле па лицензии и документация и ноу-хау – ще работят българи. Неграмотни българи с роботи е опасно работа, в еди от заводите, за който пишете, манипулатора спрял, един на окола 20г. влязъл в ограденото място нещо да прави, манипулатора тръгнал и го убил на място.
- Насърчителните мерки на Сърбия може да са всякакви, не са член на ЕС. Данъчни облекчения, даване на държавна земя безвъзмезно. Ние можем да ги освободим от данъци, като инвеститор А. Най-подходящо място е София, терена на Кремиковци, но с най-високи заплати. Инфраструктурата е запазена. Пловдив-заради работещите немски фирми там, но и в Пловдив заплатите се вдигнаха. Видин – има площ на безмитната зона и бившите химикалски заводи, но там няма хора за работа. Няма и от къде да се докарат. Иначе, най-близко до Европа, с най-малък риск при транспорт. Русе е добре, има и технически университет, но ще трябва да се прекосява Румъния и ако се ориентират към Русе, може до предпочетат Румъния.
- Пазарите са страните от цяла Европа и тук много важна е инфраструктурата, и ж.п. – за до може да се вози сигурно и евтино. Инфраструктура нямаме.
Но се занимаваме с апартаменти и простотии....
|