|
понеже тук се изписаха маса неща, повечето плод на обичайните емоционални пориви - как боинг аха-аха ще фалира и как самолетите му масово падат като круши, налага се да дам някои (очевидни) пояснения:
1. boeing 737 е един от най-успешните самолети на компанията от началото на производството му през 1967. нека годината не ви плаши. от тогава до днес самолетът е претърпял маса осъвременявания, така че да отговаря на все по-строгите изисквания на безопасността и пилотирането. съществуват и някъде около десетина негови модификации в зависимост от предназначенията му, като доколкото помня в момента се поддържат в производство около пет или малко повече.
2. една от последните модификации - max 8 (щото има и max 9 и 10) влиза в редовна експлоатация някъде средата на 2017 и до момента по света летят 350 самолета от този тип. някъде в постингите някой беше изтърсил, че лошите задморски капиталисти много бързали да изпреварят конкуренцията и затова пускали самолетите си едно към гьотере. това, разбира се, е обичайния крокодлски рев в духа на 'работническо дело'. никоя авиокомпания не е заинтересована да пуска на пазара несертифицирани самолети, щото знае много добре, че всеки инцидент се отразява съществено върху имиджа й от там на печалбите й, така че напротив - стреми се към максимална сигурност. да не говрим, че сертифициращите органи са независими от производителя и не допускат компромиси. с това не се гарантира стопроцентова безаварийност, но степента на сигурност е впечатляваща.
3. всякакви писания относно двата инцидента с B737 max 8 преди да е завършило разследването и да са публикувани окончателните доклади, са спекулации. докладът от първата катастрофа се очаква да е готов някъде лятото на тази година. за втората още няма яснота, защото разследването току що е започнало. очаква се двете разследвания да отговорят и на важния въпрос дали причините за инцидента са едни и същи или между тях няма връзка. разбира се, не по-малко важни са и въпросите за самите прични - техническа неизправност, конструктивен дефект, пилотска грешка и т.н.
4. сега по същество:
няма да се впускам и аз в спекулации. само ще дам някои фактори, които в резултат на конструктивни промени в max 8 биха насочили вниманието на разледващите.
B737 max8 е снабден с нови осъвременени двигатели, аналогични на тези на B777 и B787 deramliner. те са по-икономични и още по-тихи (доколкото такива двигатели могат да се нарекат 'тихи'). само дето това си има цена - в случая диаметъра им е по-голям от предишните, с които летяха B737. и понеже двата двигателя са разположени на пилони под крилата, те вече 'слизат' доста близо до пистата и при излитане има по-голяма опасност да засмучат случайни предмети от нея (пистите се инспектират периодично за попаднали боклуци, но все пак има минимален риск нещо да се е появило между две инспекции).
по тази причина пилоните са скъсени (те и преди това си бяха късички) и самите двигатели са изнесени по-напред пред крилата.
дотук добре, дет' съ вика. хубу, ама това променя вазимното разположение на вектора на тягата и центъра на тежестта на самолета (това последното е от жизнено значение за балансировката му). разултатът е, че тягата създава въртящ момент около центъра на тежестта и кара самолета да се завърта около него като се стреми да вдигне носа. това го има при всички самолети с двигатели на крилата, тъй като всички те са изнесени напред повече или по-малко. този въртящ момент се компенсира автоматично от тримерите на хоризонталния стабилизатор, чрез които се противодейства на завъртането. казвам 'автоматично', защото този контрол е независим от пилотите и автопилота. е, параметрите на компенсация се изчискяват и задават преди полета и зависят от няколко фактора, ама не му е тук мястото да се разпростираме.
сега:
тъй като при max8 въртящият момент е по-голям от досегашния, конструкторите са внесли съответни промени в механиката на хоризонталния стабилизатор, така че да противодейства ефективно на опита за прекомерно вдигане на носа най-вече при излитане. и тук ще ви спестя техническите подробности на това решение, че съвсем ще се отплесна в детайлите.
5. отново напомням, че казаното в т.4 не е предположение за вероятна причниа за катастрофата, а само отбелязване на някои от съществените промени в тази модификация.
6. и съвсем накрая:
за съжаление няма как да се гарантира абсолютна сигурност в каквото и да е. факт е обаче, че правилата и последващите действия на авиокомпаниите и службите за управление на въздушния трафик при такива инциденти са категорични. в случая - спиране на всички самолети от този тип до изясняване на причните. защото един инцидент може да е плод случайни фактори, но два и то в сравнително кратък период, вече е повод за вземане на сериозни предохранителни мерки.
във всички случаи разследващите комисии ще впишат в докладите си и препоръки за повишаване на сигурността. така е. високата сигурност, с която всички ние пътуване на десет хиляди метра над земята, е заплатена скъпо. тъжно, но факт.
Изпреварването на магаретата не носи слава. Marcus Valerius Martialis
|