|
Мисля си, че не е тема на седмицата, ами на годината, десетилетието или дори века, зависи как ще ми тръгне аргументацията надолу.
Въпросите са:
1) Какво са лични данни? В смисъла на лични данни които могат да ми навредят ако някой ги знае. Рожденната ми дата, егенето, адреса, имената на децата, годините на жената, сантим... дециметрите на пишката, голи снимки от оня купон? Или какви филми харесвам, кой философ, любими книги, исторически личности, политици, общественици? Какво говоря на всеослушание, в какво вярвам, имам ли кумири?
Защото за това че имам хронически примерно олигофренизъм не искам да се знае, но за това че обичам Висоцки дупка съм пробил в главите на хората.
Та кои от тези неща могат да бъдат виждани и използвани за да ме охарактеризират и след това да ми предлагат продукти?
2) Защото това е смисъла на свободната търговия и на свободната политика. Политици и търговци искат да знаят какво харесвам за да ми го предложат. Тоест тази точка две е за свободния пазар, свободата да търгуваш.
Какво правят Кеймбридж Аналитика чрез Фейсбук? Проучване правят, разбират какво харесваме за да могат да предложат правилния продукт. Това че продукта представлява манипулация на общественото мнение е чак трета точка. Тук говорим за това, че нито Кейбридж аналитика, нито Фейсбук правят нещо необичайно. Правят проучване, реклама и продажба. "Вината" им е че го правят твърде добре и твърде мащабно. Виновни са за голям успех.
3) Рекламата. Ами извинявайте но какво е рекламата ако не манипулация? "манипулирали" са хората за да изберат Тръмп или там какъв беше африкански лидер? Еми ще ги манипулират, предизборна кампания се нарича, в древния Рим е измислена от А до Я- от лакомства за тълпата до бой с тояги. Да, проучили са ни и да поднесли са нещата така както ги искаме. Това нямаше да ни уплаши, не ами никакво впечатление нямаше да ни направи ако не ставаше въпрос за милиони хора. И тук опираме до успеха и мащаба. В рекламНата манипулация няма нищо лошо ако не е чак толкова успешна и мащабна. Ако е, тогава има.
И ето извода, достоен за поколенията. Толкова успешното и мащабно манипулиране трябва да бъде спряно. Това не може да продължава, защото като всяка крайност довежда свободата на търговия и политика до абсурд(отрича сама себе си). Това вече не е свобода, това е диктатура, промиване, робство.
Кой е най-прекият път? Ами социалните мрежи трябва да изчезнат, това е. Да минат в друга форма на общуване- новинарски, търговски, каквито щете, но не и такива каквито са сега. Може би не трябва да се свързваме и да споделяме толкова лесно? Това е вреда за ... да- естаблишмента, но както се оказа - и за нас.
|