Понеже каза "99 на сто от тях са напълно излишни, освен в собствения си свят, в който са някакви Пикасовци или Ахматовки. ", не можах да разбера ти ся отричаш ли или признаваш Пикасо!?
Обаче, не... по-надолу четем: "Щото всеки се прави на Пикасо, но дори тъп задръстеняк и неразбирач като мен, като види нещо от Пикасо и му става ясно, че става дума за нещо...рядко и гениално)"
т.е. разбираме, че все пак Пикасо го признаваш и макар и да не го разбираш, все пак чувстваш, че е гениален... Допускам, че по всяка вероятност това "разбиране" се дължи на пикасовите милиони... т.е., дори да не ти е понятна гениалността на Пикасо, все пак ти е трудно да се съмняваш в нея, понеже инак ще трябва да се чудиш, що пък толкоз народ продължава да плаща милиони за картините му...
лошото е, че дори и картини, отговарящи на твоето понятие за "МАЦАНИЦА" също струват милиони и не падат от класацията на 10-те най-скъпо продавани картини... Пример за това е "мацаницата" "Number 5, 1948" на Джаксън Полак, рисувана през 1948 г. и продадена за $140 млн. през 2006г.
както и "False Start" на Джаспър Джоунс от 1959 - продадена за скромните $80 млн. (най-скъпо продадената картина от жив художник)
Въобще, за изкуство хич не е лесно да се говори и доказва, кое какво е, колко струва и колко е гениално... Със сигурност се знае, че не всички безобразно скъпи произведения на изкуството са и безпорни гениалности... Например, едни от най-продаваните и забогатели автори-милионери на бестселъри като Ствън Кинг, Джоан Роулинг или Дан Браун са спорно гениални. Докато няма съмнение, за гениалността на един Достоевски, Балзак, Ерих Мария-Ремарк - и тримата съвсем произволно избрани, но далеч от натрупването на милиони от книги в сравнение с първите трима...
За музиката се обърни към джелсомино за примери - по този въпрос сме писали доста...
подобно е положението и за театралните постановки - макар че, това е кажи-речи групово изкуство, щото е важен литературния материал - сценарий, режисура, актьорска игра и пр... но определено има много печеливши театрални продукции...
интересно е положението с мюзиклите. Мюзикълът е "нисък" жанр - т.е. не се смята за "висок клас" сценично изкуство и въпреки това има страхотно печаливши продукции, някои от които са се превърнали в "класика в жанра" като "Котките", например...
Въобще, дилемата в изкуството между гениалност и цена рядко е разрешима в полза и на двете...
|