Клубове Дир.бг
powered by diri.bg
търси в Клубове diri.bg Разширено търсене

Вход
Име
Парола

Клубове
Dir.bg
Взаимопомощ
Горещи теми
Компютри и Интернет
Контакти
Култура и изкуство
Мнения
Наука
Политика, Свят
Спорт
Техника
Градове
Религия и мистика
Фен клубове
Хоби, Развлечения
Общества
Я, архивите са живи
Клубове Дирене Регистрация Кой е тук Въпроси Списък Купувам / Продавам 06:29 20.06.24 
Клубове / Контакти / Поколения / 40-50 Пълен преглед*
Информация за клуба
Тема Re: Образователна шизофрения [re: Cв.Ckpoмни]
Автор Mila06 (пристрастен)
Публикувано04.02.13 11:44  





Ей, голяма тема си натракал... необятна, неизчерпаема, спорна, нееднозначна, с множество гледни точки, ъгли, страни, ракурси, аспекти, многопластова и широкообхватна (като многопластовата и широкообхватната личност на подвизаващата се по тез виртуални ширини, розова уникалност )...

Иска ми се да можех да я обхвана в цялото й многообразие и задълбочено да изследвам всичките й проявления и всевъзможни позиции и мнения, но за съжаление съм ограничена и нямам подобни уникални възможности като уникалната, за да мога да се разпростра, ако не в дълбочина, поне в ширина, като нея

С пълно съзнание за собствения си ограничен кръгозор и интелектуално безсилие, ще си позволя да засегна няколко различни гледни точки без претенция не за изчерпателност, а дори и за маркиране на основните проблеми на "образователната териотория"...

Първо, не те знам ти кога и къде си бил студент, но много късно, чак в студентството, ти се е случило да осъзнаеш и изпиташ на собствения си гръб тва явление „систематичен преподавателски садизъм”. В нашата гимназия на времето, тва си беше практика още от 8-ми клас. Не само в събота, която беше учебен ден и в неделя, но и всеки божи ден от седмицата по всички предмети в училище, трябваше да се ходи в библиотеката, да се рови по каталозите, да се търсят и конспектират материали по учебните теми по всички предмети. Отделно два пъти в месеца по някои предмети изготвяш реферати, участваш в семинари, където на базата на наученото и прочетеното да оформиш (уж) личното си мнение. В същото време, задължително си абониран минимум за 2 печатни издания (примерно в-к ”Орбита”, сп. „Космос”, "Наука и техника за младежта", сп. „Младеж”, руските „Крокодил”, „Спутник” и пр. Отделно, ако си момиче, четеш на майка си сп. „Жената днес”, „Лада”, „Божур”, „Бурда” разглеждаш. Отделно, освен задължителната учебна литература, вземаш редовно от библиотеката по 5-6 книги допълнителна художествена литература... Отделно, ходиш на поне 2 кръжока – математика, биология, химия, пееш в училищния или градския хор, ходиш на танци или на гимнастика – спортна или художествена, на плуване или туристическо ориентиране, рисуване, пиано, цигулка, китара – по избор и според талантите си. Участваш поне 2 пъти годишно в различни кръгове на разните му там олимпиади. 4-те години в гимназията четеш като изоглавен, за да изкараш минимум 5-ици и да се освободиш от матури, които тогава бяха 5. За ангажиментите ти по разни комсомолски мероприятия не ща и устата си да отварям. Изразът „свободно време” си беше табу. Свободно време имаха само хайлазите, калпазаните и прочее нередовни твари. За нормалните гимназисти не съществуваше такова понятие „свободно време” . Винаги трябваше да си ангажиран с нещо „полезно", според разбиранията на времето и нравите. И след такава школовка, аз не виждам, какво по-тежко може да ти се случи в студентството или по-нататък в живота, което да ти се стори „садистично”. Явно, гледните точки не само силно се различават, ами и са диаметрално противоположни....

Не знам дали има смисъл да сравнявам едновремешния „гимназиален садизъм” с днешния псевдо такъв, според мен... Например, да вземем учебното време... Едно време си имаше няколко официални празника и никога не е имало коледна или великденска ваканция, а само точно регламинтирана 10-дневна зимна и пролетна. Съботата си беше нормален учебен ден. В езиковите гимназии, 2 пъти седмично имахме по 7 учебни часа, в останалите дни – по 6. Сега учебната седмица е петдневна, с по 5-6 часа. Две ваканции и купища празници с 3-4 почивни дни около тях, с междусрочна ваканция и пр... За такива „гевезелъци” като „грипна ваканция”, „дървена ваканция” даже не бяхме и чували...

Що се отнася до описаната от теб „преподавателска садистична интелектуалщина” съгласна съм, но не мисля, че е по-тежка от едновремешната, с тази разлика, пак според мойто скромно мнение, че едновремешните интелектуални залитания бяха някак по-интегрирани, по-свързани по смисъл, макар и подчинени на някаква имагинерна партийна идея, а сегашните са много по-фрагментарни, сами за себе си и без връзка с нищо друго... точно като примера, който си посочил за „кръвосмесителните връзки в „Хамлет”... ето един илюстративен пример за това, как по литература в художествен текст ти поставят за изследване въпрос, който няма нищо общо с художесвената литература, където проблемите би следвало да се разглеждат от художествено-естетическа гледна точка на първо място, на второ – от нравствено-естетическа и на трето – от социално-обществена, примерно... а въпросната задача, как да я определим от каква гледна точка е ... нещо като биологично-психоаналитична, свързана с архетипите или какво? Ако това наричаш „садистична интелектуалщина” изсмукана от малкия пръст на левия крак, съгласна съм напълно...

Подобно разчленяване на цялостен литературен текст, на някакво цялостно познание, прекъсване на естествените смислови връзки между отделните части и заместването им с подобни „интелектуализирани безсмислени пълнежи” води до фрагментиране и разпокъсване на естествения мисловен процес, което пък от своя страна демотивира децата, обезсмисля усилията им и им докарва, какви ли не проблеми като фрустрация, липса на инициатива, на интерес и любопитство към ученето и училището...

То хубаво да поплюйме образователната система и даскалите, хубаво да поинтелектуалничим и ний на свой ред върху „преподавателския (псевдо)интелектуален садизъм” , обаче забравяме, че идеална и лишена от слабости и заслужени критики образователна система не съществува нито като методология, нито – като национални практики. Забравяме също, че образованието като цяло и националните образователни системи в частност не са измислени, за да доставят удоволствие от знанието и ученето, както и от любов към децата и учениците, а да осигурят необходимата работна сила на държавите, в съответствие с националните политики и приоритети в дадени периоди и моменти. А както знаем, националните образователни приоритети рядко, да не кажем почти никога ,не съвпадат с индувидуалните потребности на всеки един индивид поотделно...

Тук, въобще не ща да нагазвам в гъстото блато на постмодернистичните апокалиптични днешни времена на глобализацията, на компютризацията, на интернет-епохата, на „социо-културния” неошок, на gsm-мите, променената икономика и прочее, които налагат своя отпечатък и калъп върху образователните системи и върху отделния човек...

И като споменах постмодернистичните времена, няма да е лошо и излишно да ги погледнем от птичи поглед, за да се опитаме да разберем каква е връзката и отражението им върху съвременното образование и така да хвърлим известна светлина врху някои труднообясними „интелектуални приумици или изблици”, меко казано, на „садистичната преподавателска армия”, която шевства по света, коли, беси и мракобесничи над бедните ученически и студентски глави...

Една от основните характеристики на постмодернистичната епоха, чиито рожби или жертви сме, е определяна като "постмодернистична културна(образователна в случая) обсесия", което безобразно определение гнусно намеква за "шизофреничната природа" на постмодерните времена... Или подобна фрагментарност, разпокъсаност, алогичност и абсурност в изискванията, липсата на смислови логически връзки, както между частите на едно знание – наука, предмет, така и между отделните изучавани области не е, както ти си го нарекъл „садистични интелектуалщини”, ами направо „психотични налудности” или жива "образователна шизофрения"...

И тва не съм го измислила аз – нищо и никаква, никому неизвестна виртуална единица, а го е казал още преди сума ти и години Джон Гатоу в „Затъпяване”, казва го и сър Кен Робинсън в своите TED лекции, казвали са го по един или друг начин много „жертви на образователната система” по света...







Цялата тема
ТемаАвторПубликувано
* Преподавателски садизъм Cв.Ckpoмни   04.02.13 06:27
. * Re: Преподавателски садизъм УниKaлнaтa   04.02.13 07:00
. * Re: Преподавателски садизъм farmer   04.02.13 08:30
. * Re: Преподавателски садизъм Hяkoй, koйтo ce шляe   04.02.13 08:42
. * Re: Преподавателски садизъм dnaunseq   04.02.13 08:53
. * Re: Преподавателски садизъм Molly   04.02.13 09:41
. * Re: Преподавателски садизъм dnaunseq   04.02.13 10:02
. * Re: Преподавателски садизъм Molly   04.02.13 10:17
. * Re: Преподавателски садизъм УниKaлнaтa   04.02.13 09:50
. * Re: Преподавателски садизъм dnaunseq   04.02.13 09:58
. * Re: Преподавателски садизъм esti   04.02.13 09:30
. * Re: Преподавателски садизъм УниKaлнaтa   04.02.13 09:38
. * Re: Преподавателски садизъм Lolla   04.02.13 09:43
. * Re: Преподавателски садизъм esti   04.02.13 09:46
. * Re: Преподавателски садизъм Hяkoй, koйтo ce шляe   04.02.13 09:50
. * Re: Преподавателски садизъм esti   04.02.13 09:58
. * Re: Преподавателски садизъм Lolla   04.02.13 10:04
. * Re: Преподавателски садизъм esti   04.02.13 10:08
. * Re: Преподавателски садизъм Lolla   04.02.13 09:38
. * българските професори, тук и сега ceлянинът   04.02.13 09:52
. * Гюлсарен Идризова ceлянинът   04.02.13 13:26
. * Тцъ! Това е америко-специфично. Phillip   04.02.13 10:29
. * Re: Копи --> пейст тopбa   04.02.13 11:13
. * Смисъл на задачата за кръвосмешенията. Phillip   04.02.13 11:27
. * Re: Смисъл на задачата за кръвосмешенията. тopбa   04.02.13 11:32
. * Re: Смисъл на задачата за кръвосмешенията. врабец   04.02.13 12:46
. * Re: Смисъл на задачата за кръвосмешенията. Molly   04.02.13 11:36
. * Аха. Обаче няма никакъв шанс за такава задача: Phillip   04.02.13 11:42
. * Re: Аха. Обаче няма никакъв шанс за такава задача: Molly   04.02.13 11:47
. * Re: Смисъл на задачата за кръвосмешенията. Silverado   04.02.13 19:27
. * Re: Смисъл на задачата за кръвосмешенията. DarkSide   04.02.13 11:48
. * Re: Смисъл на задачата за кръвосмешенията. Hяkoй, koйтo ce шляe   04.02.13 12:15
. * Ааа, тук ще споря за Луната! Phillip   04.02.13 14:57
. * Re: Ааа, тук ще споря за Луната! Hяkoй, koйтo ce шляe   04.02.13 17:57
. * Не! Phillip   04.02.13 21:36
. * Re: Копи --> пейст УниKaлнaтa   04.02.13 11:56
. * Re: Преподавателски садизъм na gosti   04.02.13 11:25
. * Re: Преподавателски садизъм 741   04.02.13 13:26
. * Re: Преподавателски садизъм na gosti   04.02.13 13:43
. * Re: Образователна шизофрения Mila06   04.02.13 11:44
. * сър Кен Робинсън DarkSide   04.02.13 11:53
. * Re: сър Кен Робинсън bobyb   04.02.13 12:22
. * Re: сър Кен Робинсън DarkSide   04.02.13 12:45
. * Re: сър Кен Робинсън bobyb   04.02.13 13:56
. * Re: сър Кен Робинсън suleymanpasha   04.02.13 20:39
. * Re: сър Кен Робинсън Mila06   04.02.13 20:59
. * Re: сър Кен Робинсън DarkSide   05.02.13 09:38
. * Re: сър Кен Робинсън Mila06   05.02.13 10:12
. * Re: сър Кен Робинсън ПЪTниka   05.02.13 10:27
. * Re: сър Кен Робинсън DarkSide   05.02.13 10:48
. * Re: Образователна шизофрения ПЪTниka   04.02.13 12:37
. * Re: Образователна шизофрения bira_more   04.02.13 17:49
. * Re: Образователна шизофрения tartarianeyes   04.02.13 14:13
. * Re: Образователна шизофрения DarkSide   04.02.13 14:40
. * Re: Образователна шизофрения Mila06   04.02.13 15:19
. * Re: Образователна шизофрения tartarianeyes   04.02.13 15:46
. * Re: Образователна шизофрения УниKaлнaтa   04.02.13 15:55
. * Re: Образователна шизофрения tartarianeyes   04.02.13 16:18
. * Re: Образователна шизофрения Mila06   04.02.13 17:52
. * Re: Образователна шизофрения DarkSide   04.02.13 15:57
. * Re: Образователна шизофрения tartarianeyes   04.02.13 16:19
. * Re: Образователна шизофрения Mila06   04.02.13 17:58
. * Re: Образователна шизофрения Hяkoй, koйтo ce шляe   04.02.13 19:44
. * Re: Образователна шизофрения Mila06   04.02.13 19:57
. * Re: Образователна шизофрения chavdar4e   04.02.13 20:09
. * Re: Образователна шизофрения Mila06   04.02.13 20:32
. * Re: Образователна шизофрения chavdar4e   04.02.13 20:36
. * Re: Образователна шизофрения Mila06   04.02.13 20:40
. * Re: Образователна шизофрения chavdar4e   04.02.13 20:44
. * Re: Образователна шизофрения Mila06   04.02.13 20:47
. * Re: Образователна шизофрения chavdar4e   04.02.13 20:56
. * Re: Образователна шизофрения Mila06   04.02.13 21:03
. * Re: Образователна шизофрения Silverado   04.02.13 20:16
. * Re: Образователна шизофрения Mila06   04.02.13 20:28
. * Re: Образователна шизофрения Molly   04.02.13 15:59
. * Re: Образователна шизофрения na gosti   04.02.13 16:00
. * Re: Образователна шизофрения tartarianeyes   04.02.13 16:34
. * Re: Образователна шизофрения na gosti   04.02.13 18:53
. * Re: Образователна шизофрения Mila06   04.02.13 17:56
. * Re: Образователна шизофрения 741   04.02.13 16:16
. * Re: Образователна шизофрения DarkSide   04.02.13 16:32
. * Re: Образователна шизофрения Mila06   04.02.13 18:01
. * Re: Образователна шизофрения Mila06   04.02.13 17:51
. * Re: Образователна шизофрения tartarianeyes   04.02.13 17:58
. * Re: Образователна шизофрения Mila06   04.02.13 18:06
. * Re: Образователна шизофрения tartarianeyes   04.02.13 18:30
. * Re: Образователна шизофрения Mila06   04.02.13 20:36
. * Re: Образователна шизофрения NUT   04.02.13 18:00
. * Re: Образователна шизофрения Mila06   04.02.13 18:07
. * Re: Образователна шизофрения NUT   04.02.13 18:42
. * Re: Образователна шизофрения Mila06   04.02.13 19:25
. * Re: Образователна шизофрения NUT   04.02.13 19:49
. * Re: Образователна шизофрения Mila06   04.02.13 20:00
. * Re: Образователна шизофрения NUT   04.02.13 20:22
. * Re: Образователна шизофрения Mila06   04.02.13 20:50
. * Re: Образователна шизофрения tartarianeyes   04.02.13 23:33
. * Re: Образователна шизофрения Mila06   05.02.13 08:44
. * Re: Образователна шизофрения tartarianeyes   05.02.13 15:14
. * Re: Образователна шизофрения Mila06   05.02.13 19:12
. * Re: виж бе Mila06   05.02.13 19:14
. * Re: виж бе tartarianeyes   05.02.13 23:24
. * ей сега си хвана белята! ceлянинът   04.02.13 20:05
. * Re: ей сега си хвана белята! Mila06   04.02.13 20:53
. * еми ceлянинът   05.02.13 07:56
. * Re: еми Mila06   05.02.13 08:38
. * Re: ей сега си хвана белята! ПЪTниka   05.02.13 10:25
. * Re: Образователна шизофрения Слънчице   04.02.13 16:31
. * Re: Образователна шизофрения Mila06   04.02.13 18:08
. * Re: Образователна шизофрения na gosti   05.02.13 11:54
. * Ами .... Батко   04.02.13 12:57
. * Re: Ами .... УниKaлнaтa   04.02.13 13:07
. * Гарван, гарвану око не вади! Батко   04.02.13 16:38
. * Re: Преподавателски садизъм tartarianeyes   04.02.13 14:26
. * Re: Преподавателски садизъм ПЪTниka   04.02.13 14:31
. * Re: Преподавателски садизъм Melany99   04.02.13 17:18
. * Re: Преподавателски садизъм bira_more   04.02.13 17:43
. * Re: Преподавателски садизъм Silverado   04.02.13 20:26
. * За казармата не си съвсем прав. Phillip   04.02.13 22:04
. * Re: Преподавателски садизъм TheSameOne   04.02.13 22:50
. * Re: Преподавателски садизъм tartarianeyes   04.02.13 23:37
. * Re: Преподавателски садизъм 741   05.02.13 09:04
. * Re: Преподавателски садизъм na gosti   05.02.13 09:49
. * Re: Преподавателски садизъм Слънчице   05.02.13 14:21
. * Re: Преподавателски садизъм na gosti   05.02.13 14:36
. * Re: Преподавателски садизъм DarkSide   05.02.13 14:53
. * Re: Преподавателски садизъм na gosti   05.02.13 15:02
. * Re: Преподавателски садизъм tartarianeyes   05.02.13 15:15
. * Така е. Phillip   04.02.13 23:53
. * Re: Така е. chavdar4e   05.02.13 00:03
. * Re: Така е. Mila06   05.02.13 08:51
. * Ааа, не е така! Phillip   05.02.13 10:57
. * Re: Ааа, не е така! Mila06   05.02.13 11:26
. * Re: Преподавателски садизъм na gosti   05.02.13 09:46
. * Re: Преподавателски садизъм parvaty   04.02.13 23:46
. * Re: Преподавателски садизъм Mila06   05.02.13 09:16
. * Re: Преподавателски садизъм Лил   05.02.13 23:20
. * Разпоредбата е спазена Cв.Ckpoмни   06.02.13 16:31
. * Е, те това е! Phillip   06.02.13 17:45
. * Re: Е, те това е! Mila06   06.02.13 19:43
. * Re: Е, те това е! Лил   06.02.13 20:36
. * Re: Е, те това е! Mila06   06.02.13 21:09
. * A как е гимназия? Phillip   06.02.13 22:38
. * Re: A как е гимназия? Mila06   06.02.13 22:42
. * Хм! Phillip   06.02.13 22:49
. * Re: читалището Mila06   07.02.13 14:35
. * В читалището Phillip   07.02.13 15:05
. * Re: В читалището Mila06   07.02.13 15:14
. * Re: Е, те това е! пopyчиkPжeвckий   06.02.13 23:52
. * Re: Е, те това е! 741   07.02.13 08:11
. * Re: Е, те това е! Лил   07.02.13 14:28
. * Re: Е, те това е! Mila06   07.02.13 14:36
. * неделя трябва да е ceлянинът   06.02.13 19:56
. * неделя може да е и Phillip   06.02.13 22:26
. * Re: Преподавателски садизъм Black Wolf   07.02.13 18:14
Клуб :  


Clubs.dir.bg е форум за дискусии. Dir.bg не носи отговорност за съдържанието и достоверността на публикуваните в дискусиите материали.

Никаква част от съдържанието на тази страница не може да бъде репродуцирана, записвана или предавана под каквато и да е форма или по какъвто и да е повод без писменото съгласие на Dir.bg
За Забележки, коментари и предложения ползвайте формата за Обратна връзка | Мобилна версия | Потребителско споразумение
© 2006-2024 Dir.bg Всички права запазени.