Полуидьотова ти го писа по-горе: компетентността по даден предмет няма нищо общо с преподаватлските умения по съответния предмет.
Ти ми цитираш пример, според който 25-30 деца с най-високи оценки по математика са записали качествено нова за тях специалност - информатика/програмиране и в продължение на цяла учебна година затъват в материята безнадеждно. В същото време, предполагам, в часовете по математика са пушка и отличници.
Е, в кого е проблемът? В децата, че са тъпи и несхватливи или в преподавателя, че не може да нагоди към тях суперзнанията си по предмета?
Затова и дадох пример с немския. В класа на сина ми нито едно дете не е учило немски до този момент. Вкл и той. Приемните изпити са с български и математика. Масово децата са учили от първи до седми клас английски. Налага им се да се преборват с качествено нов език. Родителите не са масово немскоговорящи, не могат и едно рамо в къщи да ударят. Изцяло и само от преподавателя зависи как ще се справят с чисто новата материя децата. Учителката по немски е стар кадър и на последната родителска среща предупреди, че поради големите затруднения на поне 50% от децата с новия език, и се е наложило да занижи критериите си на оценяване с 15%, в сравнение с предходни години, за да не ги отчайва от първата година. И възнамерява да увеличава постепенно изискванията и натоварването, за да изравни критериите си със стандарта до края на девети клас. Помоли родителите за съдействие с повечко контрол върху времето за учене и наблюдение на оценките на по-изоставащите деца. Можеше да се направи на велика и да напраска двойките и тройките на половината клас, нали? А после да пусне тест по немски на родителите и като се издънят, да им натрие носовете, че нищо не разбират, а се месят в работата и.
Твоят познат даскал се е борил за оценка на неговите знания, пръста си не е мръднал да зариби децата с тях.
Друг пример: синът ми е слаб по математика при определени учители и отличник по математика при други. От първи до осми клас е бил последователно: отличен математик в първото училище, посредствен математик във второто училище, отличен математик в третото, отличен в 6 клас при мъж, добър учител, посредствен в 7 при друга учителка, отличен в 8 клас при сегашната учителка.
Кой е виновен за слабото му представяне през годините - едно и също дете или различните учители?
|