Предприемаческите умения може да се насърчават, да се култивират, да се усъвършенстват, но само ако съществуват заложби за това. Считай - благодатни гени и чак тогава подходяща среда.
Факт, че може тези вродени заложби да дремят, защото нямат почва за развитие, както беше при соц-а. Но в първия миг в който се премахнат изкуствените пречки, те мигом избуяват.
Обратното - да се изграждат предприемачески умения у хора, дето си го нямат като закваска, е жива загуба на време. Водила съм безкрайни курсове за предприемачество и повярвай ми, това няма научаване, ако не си ти е заложено.ако не те влече и не ти иде отвътре.
Пример: за Деня на детето правя подарък на един приятел, директор на начално училище. Вместо стандартните рецитации и песни, организирам за четвъртокласниците му бизнес-игри. Една от тях - Търговията по света - се хареса най-много. Всяко хлапе получи по един плик с дребни неща - химикалки, гумички, моливчета и трябваше в три кръга да изтъргува нещата, които не му трябват или не харесва, срещу такива, които би желало да има. Само че без насилствено отнемане, а чрез преговори и взаимноизгодни замени. Имаше достатъчно наблюдатели, за да е изключено шикалкавенето и насилието. В края на играта, един сладур имаше 11 предмета (при првоначални три) и то точно тези, които той искаше. Родителите му лекари. Бъдещето му предначертано - и той да става лекар. Само че детето имаше невероятен вроден усет за търговия и бизнес, което се видя и от следващите игри.
В Щатите Financial Literacy for Life и Economics for Kids се учат още от детската градина с помощта на подобни игри. При нас децата няма откъде да разберат имат ли такива способности, че да могат да ги изграждат и усъвършенстват.
|