Ти учител ли си?
Ц.
Учител е нещо.... абе много благородно, дето требе да се пише с главна буква, дори когато е по средата на изречението.
Даже и даскал не съм.
Ама се опитвам да съм.
Поне даскал.
Някога минавало ли ти е на ум, че често най-гениалните хора са неуки или полуобразовани
Не, не ми е минавало.
Познавам много хора, завършили наааай-обикновено образование, които са много интелигентни, а някои от тях са дори мъдри. Но неук - поне на сегашно време - няма как да е гениален.
Че понякога децата (респективно - студентите) не учат, защото учителите (преподавателите) не умеят да ги заинтригуват
Това ми минава ката ден на ум. И все се питам, и ме човъкра - дали и в мен не е грешката.
Че голяма част от нещата, които се изучават - никога не са нужни в бъдеще
Учението не е само за да е нужно в някакво си бъдеще. Няма ненужно знание. Това за което говориш е феодалния дрийм на Бозата - детето на обущаря да учи за обущар, а детето на лорда - за лорд. Образованието е нещо повече от бъдещата нужда. Инак на 99% от хората ще трябва да се преподава писане и смятане до ниво да си пишат правилно имената и да могат да събират, изваждат и умножават. Щото "делението е по-сложно", както бил писал Петър Берон и не било за всяка уста лъжица. Това за което ти говориш е производство на роботчета.
Че много деца имат даден вид памет, която им пречи (или поне не им помага) да влязат "вътре" в даден материал?
Не съм съгласен. Не може да си идеален по математика, пък да си двойкаджия по биология. Или ставаш за учене - макар и с по-слаби оценки по някои дисциплини, или не ставаш тотално. Е, да - има някои единични примери доказващи обратното, но те са първо единични и второ - недоказани такива.
Че с твоя поглед върху оценяването се опитваш да създаваш "еднакви нощни шкафчета", тоест - хора, които непременно трябва да учат това, което им се предлага, без да имат право на избор или лично отношение
Не.
С моя поглед върху оценяването се опитвам да "въздам" справедливост и да не допускам тарикатите да прогресират. Щото ми е дошло до гуша от тарикати. Особено от тия, дето правят ляв завой от дясната лента на кръстовището. Ще кажеш - каква е връзката? Ами такава! От малки са се научили на тарикатлък. Е нема да го допускам!
А това, което аз преподавам, те са си го избрали собственоръчно и никой не ги е тикал насила там. Първо, щото "вишето" не е задължително и второ - щото са могли да изберат друга специалност, дето да ги кефи. Така, че за никакво насилие или лишаване от избор не може да иде реч.
И в края на краищата - може би от най-големите отличници никога не стават големи специалисти?
Няма да повярваш но - си в известна степен права. Т.е. от част от пълните отличници не стават добри специалисти. Щото ученето не е като правенето и щото не можем напълно да дадем 100% коректни оценки никога. Животът е субективен.
|