Масовото обучение създава количество квалифицирани кадри далече отвъд обществената нужда за такива. В резултат на което доста хора, природно надарени, пък и сносно образовани, за изява в дадено поле, по икономическа принуда работят другаде, и доста често, на доста ниски позиций. Това е типично за "наситените" общества. Тъй като споменаваш Франция, прочети "Демокрация в Америка" от де Токвил, писана още 1830-или-там.
Твоят пример за френският механик, имал гражданското съзнание и интереса да отиде да организира елементарни общински услуги в българско село, е точно успореден на примери от Токвил за хора, чиито живот би ги обрекъл на посредственост - но отишли в Дивия Запад (с мои думи) и получили поле да се разгърнат и да облагодетелстват обществото; де Токвил имаше пример, измежду доста други, с кмет.
Виж как европейският мисловен калъп още подскача! Това че някой е механик не го прави "неуспял"! Мирише на... интелектуалщина. Човекът е механик заради икономически обстоятелства; утре ако вдигне фирма, и доходът му скочи - тогава механикът "успява" ли? Прислужник в Рокуел - Дауни беше член на Дауни Историческо Дружество: ровеше се по приноса на Дауни (градче в Лос Анжелес Околия) към американската авиация, статий пишеше по въпроса... Ако този човек утре отиде в България и реши да спретне някакво гражданско сдружение там - той ще е "неуспял" защото е бил чистач? А ако добавя, че той като чистач си е къткал парите и е работел втора работа нощем, да ремонтира стари къщи, и имаше 5 негови къщи, които даваше под наем, имаше фирма ремонтираща още толкова, и икономическата му стойност надвишаваше тази на вицепрезидента на Рокуел - Дауни? Чистачът вече броен ли е за "успял"? Такъв човек да реши да се измести към България, или към където и да е - че това не е ли ЧЕСТ за обществото, където той е решил да изгради втори дом?
До като чистачът бачкаше прилежно, и на службата, и после на частно, вицепрезидентът ебеше секретарки на място и по командировки, спеше на бюрото си, и изобщо се държеше както всеки връзкар, освободен от морални, граждански, служебни, че и лични отговорности, поставен на неговата позиция би се държал. И ако този паразит отидеше в българското село, където френският механик създава нещо полезно - селото щеше да се чуства поласкано от присъствието на обрисувания вицепрезидент? Дали българските селяни е редно да отблъснат "неуспялия" чистач, създал икономическа стойност, и да приветстват "успялия" вицепрезидент, създал... нищо, и даже рушил?
Да не добавям и моето становище, че културата иска пари, и до като може богат да не е културен, няма начин беден да е културен - и това прави наденична кълцанка от европейското "класово" съзнание - защото прави на боклук точно тези които се пишат за, такова, надраснали, такова, еснафщината на парите...
Зверско евала на френския механик! Който българин го нарича "неуспял" - нека този българин отиде във френско село и го върне тъпкано на френския механик - като организира по-добри граждански изяви там!
Иначе надявам се все повече качествени хора да намират България достойна за труда им, платен или дарен!
Редактирано от Cв. Ckpoмни на 06.04.06 16:36.
|