Позитивистическият възглед, стил и изживяване са свързани с въпросите:
- "как";
- "защо";
- "по какъв начин";
- "какви са детайлите";
- "какви допълнителни взаимовръзки можем да открием";
- "постигнато ли е мастерство в сферата";
- "можем ли да реорганизираме системата по по-добър начин";
- "какви са най-важните или критичните елементи";
- "отделя ли се достатъчно време за конкретна работа с материята".
Изобщо това е постоянно завръщане към материята с винаги конкретни и все по-детайлни въпроси за нея и за изграждащите я елементи. Допълнителен напредък се постига с въпроси като:
- "може ли да се направи списък", ;
- "може ли да се начертае план, диаграма";
- "може ли да се направи наблюдение за особеност";
- "може ли да се документира нещо";
- "може ли да се изчисли определена взаимовръзка",
- "може ли да се проследи историческото развитие на системата и да се направят препоръки за в бъдеще";
- "могат ли да се изведат и прецизират правила за по-правилен подход при конструкцията и развитието";
- "каква е последователността при навлизането в нов проблем";
- "на какви етапи може да се раздели действието";
- "какви са особеностите на всеки етап и взаимовръзките между етапите";
- "какви тестове могат да се направят";
- "как да се архивира проектът и как да се усъвършенства система за достъп до ценните елементи в архива и в предишните проекти";
- "как всяко решение да се изведе в по-прецизен език";
- "как да се развие езикът на проекта и по-общо на позитивизма";
- "как да се развие методология";
- "как да се структурират примерите";
- "какво е успешен пример, колко информация и взаимовръзки да съдържа";
- "може ли дейността - процеси, пространство - да се организира по-ефективно";
- "как да се отчете началото, краят, остатъчната ценност на дейността";
- "какво е усилието и ресурсите, нужни за поддръжка";
- "как може да се подобри поддръжката и да се подобри трайността";
- "как да се предвиди материалната и моралната амортизация на предметната материя";
- "как да се генерират нови дейности и идеи";
- "как да се взаимства опит и да се осъществи кооперация";
- "какво е успешен синтез и нов продукт";
- "как да се оцени, остойности и да се разпределят силите";
- "как да се осъществи координация";
- "как да се поддържа систематичност на работата";
- "какво да е естеството на комуникацията според ситуацията";
- "в какви ситуационни шаблони се организира дейността";
- "кои ситуации са отработени, какви са характеристиките им, могат ли да се документират и да се сравни опит с други участници, за да се постигне усъвършенстване";
- "какво е пауза, как се навлиза и излиза от нея";
- "коя е най-добрата литература за материята, да се поддържа хронологически списък и списък по важност";
- "как да се планира ежедневната дейност, за да се постигне синергетичен ефект и надграждане на усилията";
- "как да се планира и да се документира конкретното развитие на специализацията";
- "как да се отчитат очакванията за бъдещето: в колко основни варианта, според какви парадигми и според какви твърди и по-несигурни основни факти и тенденции";
- "какви са основните взаимовръзки, определящи бъдещето, кои са основните играчи, кои нови парадигми се развиват и имат потенциал, какво е правилна посока";
- "как да се поддържа успешна връзка с общия темп на развитие на околния свят и концепции, не само като пряка надпревара, но и като възможност за намиране на специфични ниши";
- "осъществяване по възможност на конкретни наблюдения и тяхното документиране за близката среда на жизнената или работната дейност";
- "каква е взаимовръзката на продукта или на жизнената дейност с пазара или с околния свят; какви нови канали на връзка могат да се открият и как да се осъществят най-успешно";
- "какво представлява взаимообмяната на презентацията";
- "какво е име, проявление, събитие, стил, облик, послание";
- "как се вписват същите в общата картина и взаимодействат успешно с тези на другите";
- "каква е играта или войната на визиите и на представите";
- "как постоянно да се затвърждават основите, съдържанието";
- "как да се отчитат силните страни, темпът на развитие - когато се следва висока инвестиция на усилия, средна, ниска и чисто бекграундова";
- "да се документират ключовите промени и да се преглеждат";
- "да се поддържа кратък, среден и дълъг хоризонт на планиране";
- "да се развие връзката със и оцени стойността на експертите";
- "да се документират ключовите открития";
- "да се поддържа хронология от открития, планови и структурни реализации";
- "да се изследват принципите на общностите, покрай които се организира знанието в областта или такива, занимаващи се със сходен предмет на (производствена) дейност";
- "да се търсят, споделят или намират нови начини за измерване, отчитане, обхващане и разбиране на материята";
- "да се разработват нови експерименти, запитвания или статистики";
- "да се синтезират по-прости насочващи правила като: ефективност, спестяване, комуникация, конкретизация, готовност, интерфейс, имидж, основни силни страни и подобрение";
- "да се интегрират и да се подобри разбирането за пълния набор от комуникационни сетива: зрение, слух, вкус, обоняние, осезание, що се отнася до продукта и езикът на тялото, що се отнася до човека";
- "да се подобри разбирането за всяка природна или културна среда, в която ще се осъществи дейността";
- "да се изследва реактивността на агентите - положителна или отрицателна - в краткосрочен и дългосрочен план, когато се засягат техните интереси";
- "да се реши относно аспектите на видимост и скрито развитие";
- "да се развие разбирането за основни комуникационни сигнали - предизвикване, спогодба, оттегляне, доминация, сътрудничество";
- "да се практикува и подобрява основната дейност, по планиран начин и по възможност документирайки резултатите";
- "да се схващат основните характеристики на останалите агенти, било то партньори, клиенти, конкуренти";
- "да се отчита степента на възприятие и научаване на отсрещната страна и ефектът на комуникационните послания";
- "да се прецизира завършването на всеки отделен етап и на крайния продукт, като същевременно се балансира същото с въпросите за пестене на време и ресурси";
- "да се поддържа взаимовръзка между по-големия план и ежедневната дейност и да се подлага на проверка релевантността на решаваните проблеми";
- "да се обмисли емоционалното включение, което е подходящо за всяка отделна ситуация или послание";
- "да се подобри работата с тялото и с емоциите в кохерентност с целта";
- "да се обмислят жестовете, които съдържат или подчертават активност, пауза, обмисляне, прецизност, експедитивност, комуникация, внимание и да се разработят като основа за споделяне и засилване на базата на общите (позитивистични) ценности";
- "да се отдели време за медитиране над основните ценности и понятия на позитивистичния стил и подход, било то отнасящи се до отделния момент (като внимание, прецизност), разтеглени във времето (като експеримент, моделиране, документиране, анализ) и като краен резултат (ефективност, успешен продукт, завършеност)";
- "да се разбере връзката на позитивизма с всеки етап от развитието на човека, примерно връзката с игрите на децата, но да се внимава да не се постигне обратен ефект и отхвърляне; позитивистката енергия трябва да избуи от собственото желание на човека, като това зависи от капацитета му - не можеш да мотивираш работника така, както мотивираш мениджъра, а още по-различно е при философа".
Позитивизмът с напредъка си във всеки отделен аспект на предмета на материята, позволява в крайна сметка нов синтез и преоткриване на човека. В материалната сфера това приема характер на създаване на нови продукти, системи, структури, а в епистемологичен план - нови теории, парадигми, (приложни) онтологии, бази данни, библиотеки и ресурси от решени проблеми. Тази "протяжност" на материала се балансира от успехите на "крайните" продукти и от самия напредък и мастерство в сферата, демонстрацията на подготвеност и ефективност, както и от естетиката на заниманието с детайла. Имаме задълбочаване на разбирането за взаимозависимостите в структурите, които други не могат да отчетат, понеже не следват въпросните методи и подход. Отчитаме градация от постижения, произтичащи от систематичността и планирането на дейността. В крайна сметка се изгражда "позитивистичен" капитал, състоящ се от литература, капацитет за работа и конкретни реализации в света.
Философски погледнато, позитивистът може да постигне такъв напредък, че след това да е въпрос на философска оценка какво е постигнато, как е направено, какво има тук. Това всъщност изразява отражението на усилията и на крайния резултат в перцепциите на останалите хора. Показва се и се зачита една успешна (или понякога не напълно) интеграция в обществената и екологична сфера ("do it and let them talk" - "направи го и ги остави да говорят"). Друг е въпросът дали позитивистът трябва да възприема единствено по позитивистичен начин света и изживяването - вероятно това не е така. Позитивизмът е наглед, който може да бъде усъвършенстван едновременно с други такива (за да не се превръща в "професионално изкривяване").
|