|
Тема |
Re: Теоремата на Буда [re: lvn] |
|
Автор | mmm (Нерегистриран) | |
Публикувано | 21.12.07 17:16 |
|
|
"Ако само средата формира качествата, т.е. сборно характера, не би било възможно хора в подобни среда са притежават толкова различни качества, и хора живеещи в различни среди толкова подобни"
Ти отиди поживей в Китай или Афганистан да видим колко бързо ще откриеш себеподобен. Един приятел, живеещ в Япония сподели, че често посещавал зоопарка за да си припомни какво е нормално поведение. Освен това евентуални изключение от правилото няма как да са аргумент в полза на идеята за обща същност нали? Имай предвид и че културите отдавна не са напълно изолирани - глобализация тече. И дай да се разберем за какво говорим - за антропология ли, за религия ли, за нрави ли, за споделени ценности ли, за хранителни и сексуални вкусове ли, за какво?
Накрая, убеждението ми не се крепи на наблюдения върху други хора, а на наблюдение върху себе си. Личните ми ценности, предпочитания и модели на поведение се оказват не дотам лични - мога да проследя цялата верига откъде съм ги прихванал. Оказва се че други хора говорят вместо мен. Опитите ми да открия себе си остават все безуспешни - откривам само почвата върху която съм никнал.
За боровете. Няма два еднакви бора! Ние ги класифицираме като борове по един произволно избран минималистичен набор от признаци. Защо го правим ли? Ми за да ни е по-подреден света. В противен случай всеки бор трябваше да носи собствено име:. Същото е и с хората - предпочитаме да дефинираме "човешкото" като нещо съответстващо на предварително зададена щампа отпризнаци. Липсват ли тези признаци у някого - обявяваме го за нечовек. Не случайно полемиката около абортите е толкова сложна - защото още нямаме консенсус какво е човек.
"Кой инстинкт кара лисицата да отгледа захвърлените малки котенца? Сътраданието е инстинк, и Ницше си прави харакири, като говори против него"
О, хайде стига отново. Кога си бил лисица? Надявам се сам да можеш да откриеш изключения от собствените си примери дето го черпиш от "живата и неживата" природа пак от там. Пък и не бъркай майчиния инстинкт с моралната категория - състрадание, че става смешно. Ще се наложи да търсим и гените отговарящи за морала. Очевидно е че хал хабер си нямаш от състрадание, но пък си позволяваш да съдиш Ницше - най-човеколюбивия и състрадателен философ от всички.
|
| |
|
|
|