Не твърдя, че Конфуций няма идея за състрадание, а че китайците нямат. Явно ученията на Конфунций са нямали такава популярност, каквато тези на Христос.
- Нима? Макар и да се презастраховал - "каквато тези на Христос" - относително е някак - всичко тука ще върви. Ако се върнеш на първия ми постинг, аз говоря за състраданието като "една от формите". Конкретността на християнското състрадание може да бъде различна в китайското общество - но сходен е духът на общност, който намира своето проявление в идеи като състраданието.
Може би е трябвало да отиде на Голгота за да докаже своята последователност.
- Ето пак желание за крайност. Светът не е устроен тъй.
Собствено не видях в цитата състрадание(по християнски). Последното, буквално означава да страдаш за другите, а не просто да "не правиш онова, което не искаш другите да ти правят на теб", фундамент на морала, който и без друго си е в действие дори и у най-примитивните племена.
- Това, разбира се, е идеята за състраданието, но обобщена и абстрактна.
Да допринасяш за успеха да другите, това вече е алтруизъм, но пак не е състрадание. Все пак Ницше (откъдето тръгна спора) критикува християнството, а не Конфуций. Разликата в нюанса е съществена. Състраданието по християнски буквално означава да си дадеш едното око на слепия.
- Това е състраданието изродено. В този смисъл съм съгласен с Ницше.
Впрочем като ги разбираш толкова жълтите, знаеш ли защо японците от Хималайските експедиции винаги отказват да участват в спасителни операции?
- Не, не знам защо. Но мисля, че изграждането на мнение за цяла една култура на базата на анекдотични сведения е твърде неплодотворно.
Ти наистина ли мислиш, че състраданието се развива? От мойта камбанария дори лицемерието е в упадък, доколкото безхаберието, цинизма и бездуховността се развиват в посока на пълна неприкритост.
- Не твърдя, че се развива състраданието, а съществуващото. Състраданието може да изменя своята форма и значение с времето и в този контекст.
|