Но какво ми пречи да допусна множественост и паралелност на субектите. Самият факт че понякога трудно се разбираме, говори че светът се осветява по различному за всеки.
Както виждаш, нищо не ти пречи! Допускай си ги колкото искаш, но не забравяй, че те ще бъдат "визуализирани" в света ти - в твоя свят! Трудното разбиране между хората не засяга света, който се осветява изначално. Дори и да се осветява по различному за всеки, рефлективно изначално е, че аз не мога да напусна по желание МОЕТО СОБСТВЕНО осветяване, най-много да съ-преживея твоето в МОЕТО, да се опитам да те "доближа" и да те разбера. Фактът, че светът се осветява по различному за всеки тук-и-сега, чисто, трансцендентално погледнато, не е факт-от-света на "всеки", а факт ЗА ТЕБ.
Хипостаза или не, подобен феномен все как съществува в главата ми - той е "представима възможност". И това е което ме кара да се съмнявам , че съм със "цялото на света". Пардон - на супер-света.
Това е феномен, който съ-съществува с теб като субект, а не в главата ти (това последното е заемка от физиологията на ВНД; тъкмо тук установихме, че е предразсъдък, понеже "главата ти" му е равноправен феномен). "Представимата възможност" се одействителностява ПРЕЗ ТЕБ! Тя не е действителна само в чистата си представимост, без да е представа НА СУБЕКТ. Защо се съмняваш, че си с цялото на света? - Защото допускаш, че "представимата възможност" тук-и-сега не е феномен на света ти. Но тя Е! Тя не е извън света ти, понеже вече е явена като феномена "представима възможност". "Супер свят" - какво пък е това? Имаш предвид мета-физиката ли? Но тя не е супер-свят, тя изобщо не е светът или супер-светът, понеже тъкмо тя ОСВЕТЯВА!
Или както казваше Дъглас Адамс:
/Цялостният Всеобхватен Миш-Маш не съществува реално, а е сумата от различните начини, по които бихме могли да го разглеждаме, ако съществуваше. Можете да направите какъвто си искате разрез на Цялостния Всеобхватен Миш-Маш и в общи линии ще получите нещо, което някой ще нарече свой дом./
В диалектическата логика имаше едно правило, че цялто никога не е просто количествен сбор от своите части, понеже цялото е форма, то е преди всичко НОВО КАЧЕСТВО. Така и субективната рефлексия е от друго качество, в сравнение с физиологията на мозъчната дейност. Това което е цяло - то се проецира на първо място през субекта при допуснатата емпирична възможност да се споделя от други, противостоящи му субектни единици (хора), които обаче в крайна сметка като обекти се явяват пред взора на единен, стоящ накрая на видимостта, трансцендентален субект (A - Z).
Откривам, че изхождаме от различни позиции - ти търсиш отговори за себе си в качеството си на субектно изначалие. И на няколко места показа, че не си равнодушен към щастието, смъртта и въобще оптимизма като такъв. Аз пък просто търся достоверна картина на света и субектното ми изначалие по-скоро ми пречи. Държа да осветявам каквото има да се "осветява", не през моята "леща", а през колкото е възможно повече. Това не е ли достойно занимание за един супер-субект?
Няма как да не изхождаме от различни позиции - субект-обектно ние сме срещуположени, оттук следват и всички останали правила на играта... Аз не се отъждествявам със себе си; аз СЪМ себе си. Така си и ти, така е и всеки. Но болестта на отъждествяването е като ежедневната умора - не можем непрекъснато да бдим спрямо отъждествяването, нужно е и малко да поспим. Оттук идват и неразбирателствата, и ангажираността ни в спорове - играе ни се, почива ни се, а така - щем не щем - се отъждествяваме с човешката си роля. От това следва и неравнодушието ми към чисто човешките претенции и изисквания на субекта. Но условието е да помним, че субектът не е който и да е човек, дори и аз самият като телесен индивид. Аз съм просто точката на срещата между отсамното и отвъдното - нищо повече... И на мен субектното ми изначалие ми пречи, както и светът ми пречи! Но това няма как да бъде отменено, а може би надеждите ми за щастие са свързани именно с тази отмяна?! Казваш "държа да осветявам", значи фиксираш, че ТИ държиш да осветяваш - и няма как! Дори и да не го искаш, това е изначална повеля - повеля на онова там, изначалното, което искаш да разбереш. Достойнството ти се дължи на учудването от това, че битието изобщо се явява така. И това не е достойнство на някакъв супер-субект. Това си е твое достойнство.
|