Кой каза, че в уикипедията нямало определение за космическа опера? Няма на български, на английски .
Всъщност космическата опера си е точно сапунена опера, ама на космически фон. Е, може би не съвсем точно, защото акцентите падат другаде. Докато в сапунената опера бушуват страсти, разни хора се мразят, обичат, влюбват, женят се, раждат деца, разделят се (не задължително в този ред), в космическата опера нещата са малко по-различни. Там имаме герой, който трябва да спаси вселената (галактиката, планетната система, света) от лошите. Ако в процеса си намери готино момиче, идеално. Или поне това се предполага да е класическата космическа опера от 50-те години. Трудно ми е да преценя, тъй като съм чел едно-единствено такова произведение, и то в списание.
Иначе според мен "Стар трек" (сериалите) си е космическа опера, нищо, че феновете му вероятно ще няма да се съгласят. Е да, почти няма битки, които се предполага да са основна част от класическата космическа опера, ама останалите елементи са налице. Най-вече безкрайната проточеност ;). Макар че като чета статията в уикипедията, за космическа опера трябва да имаме "scale, ultimate Good vs Evil, and romance". А тези неща в "Стар трек" ги няма - мащабите са единствено в пътуването, ама иначе почти не се занимават със спасяване на планети. Значи тогава може би трябва да наречем "Стар трек" и подобните нему "Андромеда", "Вавилон 5", "Фарскейп" космически сапунени сериали.
А за киберпънка бих предложил следното просто разграничаващо правило. Светът е високотехнологичен, технологията е изпълнила всички области на живота, за които дори не сме си и представяли, че това е възможно, като всичко това се използва за контрол върху обществото по един или друг начин. Т. е. бъдещето е гадно и не на последно място заради технологията. Докато в останалите жанрове - особено преди появата на киберпънка, все пак нали е реакция на тях и на развитието на съвременното общество - често бъдещето е прекрасно, и най-вече благодарение на технологията.
|