|
... отсъствието на продукта на пазара.
Посещвал съм форуми, където колекционери на редки плочи/записи/комапктдискове изтъкват, че те просто нямат възможност да се доберат да изпълнения на своите любими групи/певци и т.н., защото по ред причини (основно комерсиални) те не се издават не просто от години, а от десетилетия (и по тази причина издаденото от тях достига баснословни цени на специализирания пазар, напр. eBay). И тези хора без никакъв свян или угризения заявяват, че ако това се нарича пиратство, те ще продължат да пиратстват, тъй като друг начин да се снабдят с онова, което го интересува, просто не се предлага.
Аналогия може да се направи и в книгоиздаването - напр. ако аз се интересувам от Хенри Кътнер (съвсем произволен пример), откъде бих могъл да си намеря сборници (на български) с неговите разкази (и няколкото му новели)? Те отдавна не могат да се намерят по книжарниците и то дори тези на Запад. А ако си дръпна от Интернет и пусна сам нещо от него, нарушавам ли правата на български издател, който 5 години по-късно реши да издаде произведенията му? Откъде бих могъл да предугадя намеренията му, дори ако приемем, че ми пука за тях? Най-сетне как се нарушават правата на починал писател без (преки) наследници, който при това вече не се издава?
Лошото е, че между крайностите има размита... не линия, а граница, и трудно се преценява в кой случай постъпката е нарушение на някакъв закон, в кой е морално осъдителна и в кой точно обратно - популяризира творчеството на забравен творец.
Artificial Intelligence is no match for natural stupidity.Редактирано от ivz на 03.07.06 14:45.
|