понеже ти не смяташ да отговаряш и аз нямаше да го направя, ама хвърлих едно око на твоя линк и се изкуших ;)
значи първо границата на слуха е 20Кhz - твоят учебник(!?!) явно е в грешка...всъщност ако ти познаваш някой, който чува над тази граница, то той е уникат в световен мащаб ;)
(то затуй ЦД-тата са на 44Khz, щото според теоремата на Шанън трябва да се семплира с честота 2 пъти по-висока от тази, която искаш да запишеш)
а базовият честотен диапазон на флейтата е 262 - 3350Hz (+- 5-6 herz-a) - всичко останало са хармоници
иначе статията, към която даваш линк гъмжи от доводи в моя полза :)) - направо ще пейст-на малко от нея:
"Two instruments (clarinet and vibraphone) showed no ultrasonics, and so are absent here."
Всъщност дори само тоя цитат е достатъчен - явно има инструменти, които нямат нечуваеми хармоници (ultrasonics в статията) - кларинетът е пример за това според нея. Надявам се сега няма да кажеш, че кларинетът е инструмент без въздействие ;)
"In these particular examples, the proportion of energy above 20 kHz is, for the muted trumpet, 2 percent; violin, 0.04 percent; oboe, 0.01 percent; and cymbals, 40 percent."
Значи туй го пействам заради обоя - просто той е най-близо до флейтата сред разглежданите там инструменти. Та според тая статия процентът на енергията над 20Кhz e 0.01 - е вече трябва да е очевидно, че това е пренебрежимо малко количество и не оказва _никакво_ влияние върху характеристичния тон на обоя (респективно флейтата).
А това, че има инструменти, които създават силни трептения с високи честоти (чинелите например, както пише и в статията) изобщо не смятам и да го отричам, щото е всеизвестно (сигурно си забелязала как веднага се различава мp3 от CD - по плоското и орязано звучене на чинелите, туй е щото мп3 компресията обикновено реже честотите над 14-15Кhz :). Само дето въздействието на музиката няма много общо с това. Бетховен си е Бетховен, дори когато е на нотната тетрадка! Музиката си е музика, дори когато звучи само в главата ти! И предполагам ще се съгласиш, че Лунната соната едва ли се възприема по-добре, когато си със завряна в пианото глава (щото тъй нечуваемите хармоници - и изобщо целият звук, ще стигат до теб с по-голяма сила :). Просто както казах и в някой от предните постинги - музиката НЕ е децибели и няма много общо със силата на звука, най-малкото пък нечуваемите честоти са с определящо въздействие.
За психологическото и физиологическото въздействие на звука (не музиката!) няма нужда от линкове...ако става въпрос за това, то англичаните още преди доста години бяха изобретили звукови оръжия (най-известното, доколкото помня, смесва два сигнала 16000 и 16002hz, в резултат на което се получава невероятно силен и фокусиращ се <10hz звук - създава се резонанс и органите буквално се разкъсват). Ама както вече казах музика и звук са две много различни неща - и музиката е това измежду тях дето е изкуство...
Абе както и да е - музиката или я усещаш или не, във втория случай колкото и да те убеждавам пак няма да ме разбереш ;)
|