Чаках да го кажеш...
Една индустрия зависи от много неща, най важните от тях са ресурси, енергообезпеченост, ноу хау и традиции. Четири фактора, не достатъчни, но абсолютно необходими.
Малко механично смесваш нещата, тежката индустрия няма нищо общо с културната индустрия, т.е. има, но тази връзка не е толкова пряка и необходима. А и грешиш, че в България нама тежка индустрия. Пост социалистическото ни наследство е една свръх индустриализирана държава. Факт е, че 1985 - 1989 сме били на пълво масто по индустриална продукция
на глава от населението в света. За съжаление, същото не важи за доходите, а именно те са посредника между двата вида индустрии - културна и промишлена. Но това е страничен въпрос.
Няма да ти изреждам какво е състоянието на четирите фактора за нашата скромна културна индустрия. Ще подходя по обратния начин. След като се появяват културни образци от сорта на Номад, Две луни, Рикошет, Древни вехти неща, Петното, Кървав ренесанс, Среща, Отвъд Картината, Думи под върните (май направих една кратка класация...) и още поне десетина разказа които ми се ще да спомена, то явно тези фактори са налице, при положение че за всеки един от тези културни образци мога да кажа, че не почива на каквито и да е традиции от нашето културно минало. Следователно тези традиции се създават отново, бавно и полека, от нищото, от желанието да се саздава заради самия процес.
Съвсем друг е въпроса, дали този бавен еволюционен процес ще набере достатъчно инерция за да си пробие път до широката публика и от културни образците ще прераснат в социално-културни, т.е. да съберат някаква значителна популярност. Този процес може да се култивира, да му се помогне, да се катализира. С пари, с добра организация, с подходящи действия от страна на някои заинтересовани хора. Може и да му се пречи.
Обобщено: Не искам да кажа, че има БГНФ, която е много популярна и се радва на пазарен успех. Искам да кажа само, че първото и най необходимо, но недостаъчно условие - наличието на качествени образци, е изпълнено. И че процеса не е в застой. Горката Афала прави каквото може, пише си Номад ІІ, Иван Крумов налага здраво вятърните мелници, всезнайковци като мене се стараят да видят нещата в динамика и като процес отвъд дребните проявления... Голамо развитие, няма що, ще възкликне някой. Е, това може би е добър повод за една дискусия.
Опитай се да разбереш, че и двамата говорим за различни неща. Ако аз отказвам да ти отговарям по същество, то е защото се старая да отговарям по същество на темата. Трябва да се прави разлика между "добра" и "постигнала популярност" фантастика. Макар че двете имат много общо.
|