Колегата е прав! В струговете, след изключване на контактора подаващ трифазното напрежение, от друг контактор (с взаимна блокировка) се подава постоянно напрежение около 20-40V на ДВЕ от фазовите намотки и двигателят спира бързо. Същевременно, реле за време след няколко секунди изключва втория контактор. Времето се настройва за работа на струга при максимални обороти. Това е много необходимо при нарязване на резби. Ако спирачката не работи, стругарите в момента на изключване правят реверс на универсала и самохода за кратко време, след което го изключват, като при това разбира се шпонката на двигателя не издържа дълго. Що се отнася до темата, защитата не може да е с NTC, а с PTC или с електронен предпазител. Доста време съм се занимавал със задвижки за ПЖР-та и трипътни и двупътни вентили (Белимо, LDM и т.н.), и най-елегантната защита съм виждал в LDM. Тя е реализирана в многостъпалния редуктор. На едно от зъбните колелца (пластмасови), близо до изходния вал, един от двата лагерни щита е подвижен (плаващ). При застопоряване на изходния вал, оста на зъбното колело измества лагерчето, което от своя страна изключва едно от двете МП-та (микропревключватели за всяка от посоките), монтирани от двете страни на лагерчето. Има допълнителни, радиални на оста, пружинки, които държат лагерчето в неутрална позиция, а НЗ-те контакти на МП-та са свързани последователно на захранващите изводи за всяка от посоките. Сработването е след около секунда две и при реверс двигателчето тръгва веднага.
|