|
Тема |
Добре, бе пич [re: nikant] |
|
Автор |
Aлaдин (търпелив) |
|
Публикувано | 30.03.10 23:33 |
|
|
щом се образоваме от википедията, да ти кажа някои неща, дето трябва да ги знае всеки инженер.
Първо, КПД на парната машина обикновено е около 18%. Но това е само на агрегата, т.е. парата минава през една турбина, завърта я, и заминава нататък. Това "нататък" се смята като загуба, т.е. неоползотворена енергия (топлина), а се взима за полезно само механичното движение на вала.
Да, ама не.
Сегашните технологии предполагат многократно използване на парата. И ако сметнеш в този случай КПД то се оказва много голямо - можеш да го докараш близо 80%. Загубите са най-вече от излъчена топлина през изолациите на тръбопроводите, загуби от триене в лагери и др. под.
Второ. Искаш ли да ти покажа компресор 10 МВт, задвижван от пара? Всъщност не е един, а много компресори. Пак имаме пара, турбина, която върти друга турбина, която пък засмуква и нагнетява газове.
Айде да помислим, не можеше ли да задвижим газовта турбина по друг начин?
Например с ДВГ. Един мощен двутактов дизел (като на корабите) би ни свършил работа. Да ама КПД-то ще е 35% и да не ти казвам колко трудно щеше да е регулирането му.
Другия вариант е с ел. двигател. Тогава ум да ти зайде - много киловолти, много дебели кабели, огромни трнсформатори и пак кофти регулиране.
За това хората от Браун-Бовери са го направили да се задвижва с пара. И не само те!
Хайде сега да ми отговориш - замислял ли се се кое върти генераторите в ТЕЦ и АЕЦ ?
Ще ти помогна малко - това, че не ги правят с бензинови и дизелови двигатели хич не е заради свършващия петрол ...
Всичко българско и родно -
любя, тача и милея.
|
| |
|
|
|