|
Тема |
Re: Рихард Вагнер - " Риенци" [re: Pyиз] |
|
Автор |
Pyиз (любител) |
|
Публикувано | 02.04.13 10:24 |
|
|
Тази вечер от 21:15 ще дават по "Унител-Класика"ранната опера на Рихард Вагнер "Риенци". За жалост за мен по същото време ще се дават по телевизията два супер интересни мача от Шампионската лига: Байерн - Ювентус и Пари Сен Жермен - Барселона
Харесва ми, че в програмата на Унител Класика се дават сведения за произведението и освен това допълинтелна информация като нотите, либретото и преглед на сцените.
Ето какво чета:
Вагнер, Риенци
От Дойче Опер - Берлин
В своята ранна творба "Риенци" Рихард Вагнер разказва историята на един римски народен герой, който със своя план за "нов народ" изхожда от миналото величие на града. Отначало той среща въодушевлена подкрепа, но при осъществяването на неговата утопия се налага употреба на нарастващо насилие и тогава хваленият като освободител трибун бива изоставен като предател: народът иска да го линчува.
Вагнер пише сам либретото по романа "Rienzi, The Last of the Roman Tribunes" от Edward Bulwer-Lytton (1803-1873). Този разказ за възхода и падението на Трибуна, Вагнер е обвързал с любовна триъгълна история.
Режисьорът Филип Щьолцл вижда действието като парабел за диктатурите на 20-ия век и описва кариерата на един харизматичен политик; той показва възникването, функционирането и залезът на диктатурата като голяма мечта за слабостта и склонността към насилие на човека по своя път към една съмнителна утопия.
"Ние слушаме чудната увертюра на операта "Риенци", която е звучала при откриването на партийните конгреси на нацистката партия, както и като разпознавателна музика на Spiegel TV и виждаме една фигура, от която се издига ръка над креслото на шефа и един голям панорамен прозорец: заснежената Алпийска марка Оберзалцберг. Сега главната квартира на Хитлер е една имперска канцелария, планинският свят блести като една видеоинсталация от осемдесеттте години и мъжът в креслото , облечен в бяло, е дебел като Гьоринг и ловък като маймуна" (Ди Цайт).
" Виртуозно Щьоцл използва видеоразработки в стила на седмичните прегледи или на public viewing на забележителното диктаторско жестикулиране на Риенци. От третотот действе нататък Риенци се движи само в своя бункер, встрани от камерата и е една трепереща развалина и когато не е наведен със своите офицери над географската карта, си играе с архитектурни модели на своята бъдеща столица" (Берлинер Цайтунг).
"Диригентът Себастиан Ланг-Лесинг дава пълен газ в оркестровия ров. С пълно изполване на инструментите и със стогласовия хор той се носи из произведението " (Берлинер Моргенпост ).
Редактирано от Pyиз на 02.04.13 10:30.
|
| |
|
|
|