копипействам целия материал, защото линкът може да не е достъпен за всички.
Финансова балтия и за музикалните институции
След 15 % съкращения в администрацията на всички министерства, дойде ред и на културните институции. Надеждата, че хората на изкуството ще бъдат пожалени от финансовите рестрикции на правителството, лека полека започнаха да се изпаряват и да отстъпват място на паниката. Тя пък се превърна в повод председателят на Съюза на музикалните и танцови дейци проф. Жени Захариева да напише писмо до министър Вежди Рашидов с молба, това да не се допуска, защото всички музикални театри в страната така или иначе работят на санитарния минимум откъм творчески и технически персонал.
“Числеността на един оркестър се определя от европейските стандарти за съответния жанр и изискванията на конкретната партитура. По този начин оттук нататък изпълнителското изкуство трябва да бъде ликвидирано, защото с поредно съкращение няма да може да покрие художествените си задачи. В оперните театри и Оперно -филхармоничните дружеста (ОФД) не останаха гардеробиерки и технически персонал, които да покрият реализацията на музикално-сценична продукция. Със съкращения не се увеличава ефективността от тяхната работа, а се ликвидира музикалното изпълнителско изкуство, защитено с Конвенцията за опазване на нематериалното културно наследство от 17 октомври 2003 г. на ЮНЕСКО”, с казва в писмото-апел на г-жа Захариева.
От културното министерство все още не е последвал отговор, затова пък директорите на оперните театри извън София, които ще са най-сериозно засегнати от съкращенията, имат какво да кажат. Световноизвестният тенор Калуди Калудов, който от няколко месеца се е нагърбил с нелеката задача да управлява ОФД-Пловдив, категорично не може да се примири с очертаващата се перспектива.
“При нас целият щат е 240 души, ако трябва да махна 15 процента, то това са около 40 човека. Кажете ми от кои звена да стане това- пианистите, без които не можем, инструменталистите, балетистите, хористите или солистите!?”, чуди се директорът на пловдивската опера и заяви още пред “Всеки ден”: “Омръзна ми тази игра на стражари и апаши. Омръзна ми и спекулацията с финансовата криза, от която има начин да се излезе и без такива крайни мерки. Ужасяващо е да се манипулират хората чрез страховете им. Представете си, че бъдат съкратени 15 % от всички културни институции в страната – това означава хиляди безработни, респективно хиляди потенциални емигранти….съмнявам се, че това е целта”.
Всъщност, повечето ОФД-та у нас се справят финасово със собствени средства и правят всичко възможно да не тежат на държавния бюджет, освен със заплати. Калуди Калудив призна, как наскоро са купили за театъра две шивачни машини, играейки благотворително. “Оборудваме се благодарение на подаяния, правим си ремонтите сами, а сега се надяваме от наеми, които взимаме за залата, да купим струни и косми за лъковете, защото цигуларите няма как иначе да свирят”, обясни още певецът, без обаче да иска това да звучи като оплакване. Въпреки това е решен ако се наложи и той да прати протестно писмо до културното министерство, защото вярва, че в новото правителство има хора, които радеят за българската култура.
Източник:
Рибата не мисли, рибата знае ("Аризонска мечта")
|