Днес - последния концерт от фестивала тази година:
Кордевенто, във формат трио:
Ерик Босграаф - блокфлейта,
Изхар Елиас - барокова китара,
Алесандро Пиану - клавесин
Програмата им е озаглавена Een Spaense Voys, което в превод ще рече нещо като 'испанска мелодия',
събира музика, макар творена в Ниските земи, е с изявено испанско влияние.
Именно с тази програма Кордевенто се представиха на фестивала в Утрехт, после и в Москва, Санкт Петербург.
Ето и бележките на Ерик Босграаф:
Mузика от испанските земи
За музиката няма граници. Колкото и жестоки да са войните, те ряд-
ко могат да възпрепятстват музикалните влияния. Холандия е все още във
война с Испания, когато Ян Питерсон Свелинк започва композирането на
вариациите Pavana Hispanica по същата тема, по която няколко години
по-рано испансият органист Антонио де Кабезон пише вариации. Повече
от 20 години след смъртта на Свелинк неговият ученик Питер де Воа също
композира вариации, в които се откроява влиянието на ‘’Амстердамския
Орфей’’. Също така утрехтският виртуоз на блокфлейтата Якоб ван
Ейк използва испански мелодии като база за вариациите Een Spaense Voys.
Доказателство за испанския произход на петструнната китара, широко
разпространена в Холандия през 16 – 17 век е известната картина на Вер-
меер*. Този инструмент е така популярен в Испания - факт, който лекси-
кографът Себастиан де Коварубиас потвърждава: ‘’В днешно време няма
момче, което да не свири на китара!¨ И все пак, въпреки популярността
този инструмент до 1674 г. няма нито един оцелял испански сборник за
соло китара, докато по същото време в Италия са публикувани над 100
албума. Chitarra spagnuola е така широко разпространена поради испан-
ската власт над Неапол. Южна Италия е под арагонско влияние повече
от два века и през 1503 г. става официално испанска провинция. Това води
до епидемичното разпространение на zarabandas, chaconas, pasacalles and
folias, така че италианските композитори въвеждат тези форми в техния
музикален език, например Follia – от сицилианецът Бернардо Стораче.
Не само музиката прекосява средиземноморието: неаполитанецът
Андреа Фалкониери се завръща след седемгодишен престой в Испания,
когато фаготистът Бартоломе де Селма е Салаверде напуска Мадрид
и потегля за Венеция и Инсбрук, за да не се завърне повече в родната си
страна. Също така изтънченият и прецизен китарист от Ломбардия
Франческо Корбета посещава Испания преди да се установи във Франция.
Гаспар Санц композира наколко програмни пиеси, вдъхновени от уханието
и цветовете на Неапол, като tarantella.
Софийска градска художенствена галерия
19.30 ч.
|