Току-що се връщам от концерта в зала "България". Пълна заетост.
Бях се задълбочил в четенето на програмата и не чух добре казаното по високоговорителя за химна на България. Явно това, което се каза, имаше значение, защото концертът започна с изпълнение на химна на България с участието на хора. "Горда Стара планина". Всички станаха на крака.
Симфония № 2 от Малер с участието на Националния филхармоничен хор със солистките Антония Радева- сопран и Андреана Николова-мецосопран и с участието на орган. Оркестърът е разширен с допълнителни ударни инструменти, оркестрова група в дълбочина за пространствен ефект /валдхорни, тромпети, ударни. Двете певици пееха от най-официалната ложа. Програмата, съставена от Милена Божикова и дава, както винаги, ценна информация" /иначе откъде бих могъл да прочета за това произведение?/ Ето какво чета : "Финалът е най-мащабната част - с твърде честа смяна на епизоди, темпа, настроения, тоналности, с много реминисценции от преходните части. След кардиналните въпроси от първата част петата част довежда до Божието присъствие, Божията любов и опознаването на вечния живот, изразен в текста на солистите и хора:
О, вярвай: Роден си ненапразно!
Ненапразно си живял и страдал!
Това, което се роди, ще отмине,
Това, което отмина, ще се роди отново
Аз ще умра , за да живея"
Малер използва хора във финала по подражание на финала на Деветата симфония на Бетовен. Сещам се, че Вагнерианците са твърдели, че времето на "чистия симфонизъм" е отминало, настъпва времето на синтетичното изкуство, на използването на хорове. Ами точно Малер върши това. Той създава оригинални творби "чисто симфонични" и такив с използване на човешки гласове и хорове. Симфониите на Малер "са картини на съвременното му общество" Той е казал веднъж, че за да напише симфония, това значи да създаде с музикални средства света. В музиката му има и драматични колизии и нежна лирика и лендлери/предшествени на валса и военни сигнали и траурни шествия и наивни песнички и "цигански мотиви" .
Познавам добре първата, четвъртата и петата. Слушал съм третата в изпълнение на Софийската филхармония, хор и детския хор на Българското радио с диригентпрофесор недялков. Днес чух за първи път на живо втората. Въодушевен съм. Финалът бе мащабен. Оркестър, солисти, хор, орган завършват оптимистично и утвърждаващо.
Зад мен викаха "браво Найдене",наистина музикантите от Софийската филхармония, филхармоничният хор и солистките под ръководството на Найден тодоров и Люба Пешева изпълниха чудесно тази сложна 90-минутна творба на Густав Малер.
|