Наричам го тенекеджия, т. е. железар, за да не го нарека дървар. Ако той беше велик режисьор, досега щеше да го е показал. Но сагата, която е направил, наистина, с всичките си кусури, е един неповторим феномен в световното кино. Евала на хъса му да покаже, че големи филми могат да се правят и извън холивудската студийна система. Да не го корим, че не е нито Фелини, нито Антониони, нито пък даже и Роман Полански. Човекът си е създал собствен метод, за който вече някъде споменах - чиято цел е да направи образите максимално реалистични, та като гледаш филма, ако не си някакъв суперестет или комплексар, в един момент да почувстваш, че екранът е изчезнал. Е, от време на време се е престаравал с реалистичността, но нека не забравяме, че основната му таргет-аудитория е на възраст около 15 години и се намира в Щатите, където и Фелини, и Антониони, и Роман Полански са абсолютно непознати /с изключение на малцина киномани/.
Мен лично най-много ме подразни в Е1 и Е2 статичната /не знам дали ще бъда особено прав, ако я нарека комиксова/ визия и претупаната режисьорска работа, която си личеше в празните погледи на актьорите - чували сме, че вместо да стои до камерата и да работи непосредствено с тях, Лукас дремел някъде край снимачната площадка пред личния си видеомонитор. Това в Е3 до голяма степен беше избегнато. Сигурен съм, че ако при сегашната си форма той беше започнал да снима новите епизоди, щяха да се получат доста по-добри резултати. 20-годишното прекъсване в режисьорския занаят си е казало думата. Но каквото било - било. Мандалото хлопна. Все пак, добре щеше да бъде, ако диалозите му бяха написани от професионален писател /някога Лари Каздън му свърши много добра работа/, ама така е решил човекът. МАНИМАЛ беше написал, че не му се е искало STAR WARS да бъде обикновен филм, който да отидеш да гледаш в събота следобед, като няма какво да правиш, или нещо подобно. Да де, ама съм чел интервюта със самия Лукас, който казваше, че е искал филмът му да бъде именно това - филм, който публиката да гледа в събота следобед с удоволствие. Ако въпреки това в някой момент е замирисало на изкуство, то е било случайно, както е казал Бърнард Шоу.
Голям и твърде показателен куриоз е, че за оригиналния филм Лукас е получил само номинации за сценарий, режисура и най-добър филм, докато "Оскар" отнесла жена му Марша за монтажа... Всъщност най-добре монтираните от всички епизоди бяха 4-ти и 6-ти, където е клъцнала ножицата на Марша. Ако съм научил нещо за монтажа в киното от гледане, то е било от "Нова надежда". Ето защо почти побеснях, когато разбрах, че монтажът в новите епизоди е дело на... звукорежисьора Бен Бърт. Абе, едно е май да монтираш звуци, а друго - кадри. В Е1 и Е3 той беше само втори монтажист, ама в Е2 беше титуляр и май се издъни яко - това беше най-постният епизод като чисто кино. Почти нямаше едри планове и ракурси, а беше заснет някак си репортажно и набързо. Ето това никога няма да простя на Лукас и екипа му - че оригиналният филм и първите му две продължения бяха /почти/ перфектни като КИНО, а следващите в една или друга степен наподобяваха набързо заснет телевизионен театър с много ефекти. Едва ли могат да се оправдаят с липсата на пари и време... Абе, аз какво ли разбирам от кино?!
|