|
Как така да посоча с цитати какво НЕ са проповядвали? Нонсенс.
Аз коментирам онова, което СА проповядвали. Доктрината за предстоящото плътско възкресение на умрелите, която ранните апологети са защитавали, е възникнала като контратеза на гностическото учение, че възкресението е само духовно и че следователно няма какво толкова да ни е грижа за плътта и, в по-общ смисъл, за материалната цивилизация. Това е основната цел на православните апологети срещу еретиците и безбожниците - да обосноват и прокламират необходимостта от градежа на материалната Църква на тази земя. Постепенно по-огрубените варианти на антигностическата доктрина за плътското възкресение (най-красноречиви от които са тези на Ириней и Тертулиан) са селективно асимилирани в официалната Църковна доктрина, която обаче си остава достатъчно неопределена по отношение на биометричната и биографично-самосъзнателната идентичност на бъдещите възкресенски индивиди (пример: Августин, който е запознат с писанията на Ириней и Тертулиан, но симптоматично избягва конкретиката около процеса и съдържанието на възкресението на телата).
Не считам, че онези, които вярват в запазването на тази идентичност са в доктриналана заблада (е, да, считам, че в това отношение вярват на благочестиви ненаучни басни, но и те не са за изхвърляне, стига да не се превръщат в център на християнското послание), но също така не считам, че онези (като мен), които не вярват в запазването на тази идентичност, са в доктринална заблуда.
Този въпрос тогава изобщо не е стоял - те не са имали опита и понятията за да формулират и разсъждават върху този въпрос и следователно не са формулирали категорични догматични решения по него. Тогава критериите за личностна идентичност са били доста по-огрубени от съвременните (с техническото осъвършенстване на методите за фалшифициране на личността се прецизират и критериите за личност). И дори и някои древни християни да са вярвали, че точно този Петър от това селище ще възкръсне телесно като точно същия в предстоящото всеобщо възкресение, това не означава, че са го вярвали в понятията и мерките на съвременното право, биология и психиатрия.
Ако Господ не съгради дома, напразно се трудят зидарите. (Пс. 127)
|