|
"Преглеждал съм де що съм могъл да намеря референции за всеобщото есхатологично възкресение на мъртвите в съчиненията на църковните отци през първите седем века, основно в превод на английски и руски, и нямаше как да не ми направи впечатление маргиналността на тази тема за тях. Те или не говорят за това, или го споменават като че ли между другото. Спорът им с гностиците и манихеите е бил относно това, дали всеобщното възкресение е просто индивидуално новораждане и промяна в този живот от греховност към праведност (както смятали някои еретици) или е нещо много повече и свръзано с апокалиптичния "свършек на века" и "последния Съд" (както отстоявали ортодоксите). Тук става въпрос за противопоставяне на анархистките сектанти, лелеещи за независима от официалната имперска Църква индивидуална духовна (псевдо)свобода, срещу имперско-църковните ортодокси, загрижени за строежа и експанзията на видимата Църква в този свят. Това е тематичният център на всеобщото възкресение, а не съдбите на безбройните починали простосмъртни миряни, мир на праха им!"
Мнеее ! Точно "съдбите на безбройните починали простосмъртни миряни" е основна тема на Новия Завет и също толкова основна и в Стария.
"Ако аз, тъй да кажа по човешки, се борих със зверове в Ефес, то каква полза за мене, щом мъртви не възкръсват? Да ядем и да пием, защото утре ще умрем!"
1 Кор. 15:53; 2 Кор. 5:10
"защото всички ние трябва да се явим пред Христовото съдилище, за да получи всякой заслуженото, според доброто или злото, което е извършил с тялото си."
"защото това тленното трябва да се облече в нетление"
"Не се бойте от този, който ви убива и след това не може да направи нищо повече; но от Този, който след смъртта може да хвърли и тялото и душата в ада”
Атенагор(Атинагор) е един раннохристиянски философ апологет, който освен, че
подчертава, че християните почитат Отца, Сина и Светия Дух, говори и за бъдещо индивидуално телесно възкресение.
Кой е повярвал на известието ни? И на кого се е открила мишцата ГОСПОДНА?Редактирано от Stephanus на 07.04.15 14:32.
|