Редно е да укажеш източниците на цитатите. Не само авторите, но и произведенията и условните подразделения, за по-лесно сверяване. От даденото имаме само препотвърджаване на формулировките на Апостолския и Никео-Цариградския символ на вярата. Да, Царквата и през 4-ти и през 5-ти век е чакала бъдещо възкресение на мъртвите. В някакъв смисъл. Но въпросът е, в какъв точно смисъл? И оттук моето: "Повтарям за ен-ти път, че в ранната Църква липсва изрична еднозначна консенсусна формулировка относно въпроса за финалното общо възкресение на мъртвите".
И да си повтараш само затъваш повече
Значи казваш: "а, Царквата и през 4-ти и през 5-ти век е чакала бъдещо възкресение на мъртвите. В някакъв смисъл. Но въпросът е, в какъв точно смисъл?"
В точно такъв Абсенте: Починалият праведник умира, погребват го в гроб, изгнива и в определеното време Бог го възкресява отново в тялото му, но вече в тяло с друго естество(дтуга материя), тяло нетленно. Амин.
Няколко избрани пасажа от
коментар на писмото до римляните
на св. Йоан Златоуст
А за да разбереш, че (апостолът) говори именно за бъдещото възкресение, той, казвайки: ако сме били насадени по подобие на смъртта Му, не казал, че ще се съединим чрез подобие на възкресение, но просто – ще станем съучастници и във възкресението. За да не възразиш “Ако не сме умрели както е умрял Христос, то как ще възкръснем както е възкръснал Той?” - когато споменал за смъртта, апостолът не казал: съединени чрез смърт, но чрез смърт подобна, а когато говори за възкресението, не казал: чрез възкресение подобно, но ще станем съучастници и във възкресението.
И ако живее във вас Духът на Този, Който е възкресил Исуса от мъртвите, то същият, Който възкреси Исуса Христа от мъртвит, ще съживи и Вашите смъртни тела чрез Духа Си, Който обитава във вас (ст. 11). (Апостолът) отново започва да говори за възкресението, защото надеждата за възкресение особено поощрява слушателя и го укрепява в примера на Христос. Не се плаши, казва, от това, че си облечен със смъртно тяло; имай в себе си Духа и тялото несъмнено ще възкръсне. И така, какво? Нима няма да възкръснат телата на тези, които нямат Духа? А как можем всички да застанем пред Христовото съдилище? Как ще бъде истина учението за геената? Ако тези, които нямат Духа, не се възкресяват, няма и геена. И така, какво значи казаното от апостола? Всички ще възкръснат, но не всички за живот, а едни за наказание, а други за живот. Затова не казал: ще възкреси, но съживи, което означава повече от възкресението и е дадено само на праведните. Показвайки причината за тази чест, той прибавил, казвайки: ако живее във вас Христовият Дух. По този начин, ако ти, живеейки тук, изгубиш благодатта на Духа и умреш без да съхраниш нейната цялост, то без съмнение ще погинеш, макар че ще възкръснеш. Подобно на това, както (Христос) виждайки, че в тебе сияе Неговият Дух, няма да пожелае да те предаде на наказание, така и виждайки, че той е угаснал в теб, няма да се съгласи да те въведе в брачния чертог подобно на глупавите девици. И така, не позволявай на тялото да живее сега, за да живее тогава; накарай го да умре, за да не умре впоследствие. Ако остане живо, няма да живее, а ако умре, тогава ще живее. Същото ще бъде и при всеобщото възкресение: тялото първо е длъжно да умре и да бъде погребано, а след това става безсмъртно. Така става и при кръщението: първо човек е разпънат и погребан, а след това възкръсва. Така било и с тялото на Господа: и то било разпънато, и погребано, а след това възкръснало.
Аз не съм съгласен с това, ще кажеш ти, понеже Божията благодат е в по-голямо съгласие със съществуването само на царството, а не на геената. Значи блудникът, прелюбодеецът, съгрешилият с хиляди престъпления ще се наслаждава на същите блага, на каквито и отличилият се с целомъдрие и святост? Значи Павел ще застане наравно с Нерон или даже дяволът заедно с Павел? Ако няма геена, а възкресението е общо, то значи и злите се удостояват със същите блага, с каквито и праведните? Кой безумец може да твърди това? Или, да кажем по-добре, кой от демоните се осмелява да говори това?
Кой е повярвал на известието ни? И на кого се е открила мишцата ГОСПОДНА?
|