"Повтарям за ен-ти път, че в ранната Църква липсва изрична еднозначна консенсусна формулировка относно въпроса за финалното общо възкресение на мъртвите; и обсъждането му, когато изобщо е имало такова, е било второстепенно, за разлика от горещите и взаимоанатемосващи дискусии по въпроса за Божието триединство и природите на Христос.
От по-късните църковни отци, от кр. на 4 и нач. на 5 век, св. Августин и св. Йоан Залатоуст, като най-плодовити изразители на ортодоксията съответно на тогавашната Западна и Източна част на Църквата, имат коментари на 1 Кор. 15 или паралелни пасажи, но също не еднозначно формулиращи учение за това, че всеки един живял някога човек ще възкръсне със същото самосъзнание за вечно блаженство или вечни мъчения. Най-важното е че дори и те не са сметнали за нужно, при всичката им текстуална продъктивност и разнообразност, да посветят отделен диалог, трактат или поне глава от писанията си на подробно обсъждане на въпроса за финалното възкресение на всички хора. "
Да те опровергая за ен-ти път:
Особено Августин и Йоан Златоуст са категорични , че въпросните текстове се отнасят за бъдещото телесно възкресение.
Августин
"Понеже че ще има телено възкресение на мъртвите когато Христос дойде да съди живите и мъртвите ние трябва да вярваме ако искаме да сме християни. "
Йоан Златоуст
Ако сме били насадени по подобие на смъртта Му, казва, ще станем съучастници и във възкресението. Тук той има в предвид бъдещото възкресение. Така както по-горе, когато разсъждавал за смъртта, каза: или не знаете, братя, че всички които се кръстихме да участваме в Исуса Христа, кръстихме се да участваме в смъртта Му, той не казал нищо ясно за възкресението, но за живота след кръщението заповядва: да ходим в нов живот, то тук, употребявайки същия израз, ни предизвестява бъдещото възкресение. А за да разбереш, че (апостолът) говори именно за бъдещото възкресение, той, казвайки: ако сме били насадени по подобие на смъртта Му, не казал, че ще се съединим чрез подобие на възкресение, но просто – ще станем съучастници и във възкресението. За да не възразиш „Ако не сме умрели както е умрял Христос, то как ще възкръснем както е възкръснал Той?“ – когато споменал за смъртта, апостолът не казал: съединени чрез смърт, но чрез смърт подобна, а когато говори за възкресението, не казал: чрез възкресение подобно, но ще станем съучастници и във възкресението. И отново не казал били сме, но ще бъдем, посочвайки с тези думи не нещо вече станало, но бъдещото възкресение. След това, желаейки да направи речта си достоверна, той посочва другото възкресение, което се извършва тук, преди бъдещото, за да можеш чрез настоящото да повярваш и в бъдещото.Редактирано от Stephanus на 19.02.14 13:33.
|