Православен Катехизис
Единадесети член на Символа на вярата
"Чакам възкресението на мъртвите".
В този член от Символа на вярата се говори за бъдещето всеобщо възкресение на мъртвите при Второто идване на Иисуса Христа.
Възкресение на мъртвите
Възкресението на мъртвите, което ние очакваме, се състои в това, че телата на умрелите, чрез Божията всемогъща сила, подобно тялото на Спасителя, че бъдат възкресени и ще станат духовни, нетленни и безсмъртни. Св. апостол Павел пише:
"Бог и Господа възкреси, и нас ще възкреси със силата Си" (1 Кор. 6:14).
"Това тленното трябва да се облече в нетление, а това смъртното - да се облече в безсмъртие" (1 Кор. 15:53).
"Сее се тяло душевно - възкръсва тяло духовно" (1 Кор. 15:44).
Духовното тяло на човека, тъй както тялото на възкръсналия Господ Ииус Христос, ще бъде чуждо на грубата вещественост, ще стане одухотворено и няма да бъде ограничено от пространството; то няма да се нуждае от храна, облекло и от други потребности на сегашния земен живот; като нетленно и безсмъртно то няма да се подхвърля на никакви изменения и на разрушение, а ще живее вечно.
Възможността за възкресението на мъртвите има основата си във възкресението на Иисуса Христа. Поради съединението на двете природи (божествена и човешка) на Иисуса Христа човешката Му природа придобила такова достойнство, каквото тя сама по себе си нямала и не е могла да има - тя станала тяло на Бога.
Тъй като при Своето възкресение Той взел тази природа във вечно единение със Себе Си, то с това приобщил към вечността и целия човешки род. В Себе Си Христос направил вечна не една индивидуална човешка личност, а всички хора. Св. апостол Павел, след като посочва причинната зависимост между възкресението на мъртвите и възкресението на Христа, пише:
"Но ще каже някой: как ще възкръснат мъртвите и в какво тяло ще дойдат? Безумецо, това, що ти сееш, няма да оживее, ако не умре. И когато сееш, не сееш тялото, което има да стане, а голо зърно, например: пшенично или друго някое; но Бог му дава тяло, каквото си иска, и на всяко семе собственото му тяло.
Тъй е и възкресението на мъртвите: сее се в тление - възкръсва в нетление;" (1Кор. 15:35-38, 42).
Всеобщност на възкресението на мъртвите и изменението на живите
Истината за възкресението въобще и за всеобщото възкресение на мъртвите превишава границите на човешкия разум, но тя е засвидетелствувана ясно в Божественото Откровение. Иисус Христос като Бог ни е открил божествените истини, а като човек ги е облякъл в достъпна за нас словесна форма. Сам Той е казал:
"Иде час, когато всички, които са в гробовете, ще чуят гласа на Сина Божий и ще излязат: които са правили добро, ще възкръснат за живот, а които са вършили зло, ще възкръснат за осъждане." (Иоан 5:28-29).
Апостолите възприели от Христа истината за всеобщото възкресение на мъртвите и нея те проповядвали на своите слушатели:
"И се надявам на Бога, пише св. ап. Павел, че ще има възкресение на мъртви, на праведни и на неправедни" (Деян. 24:15).
"Ето, Христос възкръсна от мъртви и за умрелите стана начатък.
Понеже, както смъртта дойде чрез човека, тъй и възкресението от мъртви дойде чрез Човека. Както в Адама всички умират, тъй и в Христа всички ще оживеят;
но всеки по своя ред: начатък е възкръсналият Христос; после, при Неговото идване, ще възкръснат ония, които са Христови" (1 Кор. 15:20-23).
Тук думите после ще възкръснат ония, които са Христови означават, че първо ще възкръснат тези, които ще наследят вечен живот, а след тях - ония, които са заслужили осъждане. Съвсем погрешно е от тези думи да се прави извод, че грешниците няма да възкръснат. Същият апостол с убеденост свидетелствува, че "ще има възкресение на мъртви, на праведни и на неправедни" (Деян. 24:15).
Телата пък на онези, които останат живи до всеобщото възкресение, в един миг ще се изменят в духовни, нетленни и безсмъртни:
"Ето, тайна ви казвам: всинца няма да умрем, ала всинца ще се изменим
изведнъж, в един миг, при последната тръба: ще затръби, и мъртвите ще възкръснат нетленни, а ние ще се изменим" (1 Кор. 15:51-52).
Смисълът на тези думи е такъв: когато Христос дойде втори път, мнозина вече ще са умрели, но други ще са живи. При вестта за идването на Христа мъртвите ще възкръснат, а живите ще се изменят, т.е. ще получат нетленни тела, каквито ще получат и възкръсналите.
пп: Това смятам е християнското учение за възкресението от мъртвите.
Пускам темата и по повод на изказвания, че Библията не говори за индивидуално възкресение, а само за възкресение(в духовен смисъл) - като акт на причисляване към дадена общност. От този сорт:
"Но въпросът за индивидуалното възкресение е доста по-неопределен от гледна точка на историческите официални вероизповедни документи. Какво остава пък за индивидуалното му изповядване и разумяване...
За което не може да се говори, трябва да се мълчи.
"
Други пък изказвания твърдяха, че с Учението за възкресението от мъртвите се опорочавало Христовото учение. Нещо от сорта:
"Как да разбираш възкресението си е твое право, а и на всеки - но пропагандирането на тази малоумна идея, все по- рядко и трудно ще хваща дикиш, както и се случва на практика. И не съм се опитвал да те подигравам - има си хора за тази цел и те ви сипват достатъчно, за мен просто е жалко, че старателно и усърдно разсипвате Христовото учение, тъй като именно благодарение на подобни дивотии, хората странят и ще странят все повече, и от църквата, и от християнството. "
Обобщено според опонентите "нема такова животно" като възкресение на тялото.
Е перото е ваше !
Кой е повярвал на известието ни? И на кого се е открила мишцата ГОСПОДНА?Редактирано от Stephanus на 13.02.14 15:01.
|