Клубове Дир.бг
powered by diri.bg
търси в Клубове diri.bg Разширено търсене

Вход
Име
Парола

Клубове
Dir.bg
Взаимопомощ
Горещи теми
Компютри и Интернет
Контакти
Култура и изкуство
Мнения
Наука
Политика, Свят
Спорт
Техника
Градове
Религия и мистика
Фен клубове
Хоби, Развлечения
Общества
Я, архивите са живи
Клубове Дирене Регистрация Кой е тук Въпроси Списък Купувам / Продавам 17:46 27.12.24 
Клубове/ Религия и мистика / Християнство Пълен преглед*
Информация за клуба
Тема Непостижимост на догмата за Света Троица [re: Enos]
Автор Eжko Бoдлидpeшko (Бодлидрешко)
Публикувано24.07.12 12:18  



Непостижимост на догмата за Света Троица

Явявайки се крайъгълен камък на християнското вероучение, догматът за Пресветата Троица в същото време е тайна и непостижима на нивото на разсъдъка истина.

Нашият разум изпада в неразрешимо затруднение пред откриващата се реалност на Божествения живот. Той е безсилен да разбере по какъв начин Троицата е едновременно и Единица; как “едно и също е и съединено, и разделено” или какво е това необикновено “съединено разделение” и “разделено единение”[139]. Според мисълта на свети Григорий Нисийски, човек, бидейки просвещаван от Светата Троица, макар и да получава донякъде някакво “скромно богопознание”, но заедно с това, не може да “направи по-ясна посредством словото неизречената дълбина на това тайнство: как едно и също може да се преброи, и не се поддава на преброяване (?); и разделено бива, и се заключава в единица.”[140] Твърдението, че “Бог е еднакво Единица и Троица”[141] (т.е. едновременно и едното и другото), се приема от нашия разсъдък като противоречиво. Действително, “троичният догмат е кръст за човешката мисъл.”[142] Поради ограничеността на човешкия разум тайната на Светата Троица не може да бъде точно изразена с помощта на словото. Тя може в известна степен да се постига само в опита на духовния живот. “Не съм успял още да помисля за Единия, и ето – веднага бивам озаряван от Тримата. Не съм успял още да разделя Трите, и веднага възхождам към Единия.” – възкликва песнопевецът на Светата Троица, свети Григорий Богослов.[143] Обичайната за нас категория на числото не е приложима по отношение на Бога. Разглеждайки свойствата на числата и опитвайки се да се доближи до тайната на числото “Три”, свети Григорий Богослов отбелязва вътрешната пълнота на това число, понеже 1 е число на бедността; 2 – на разделението, а 3 е първото число, което преодолява и бедността на единицата (монадата), и разделението на двоицата (диадата). То едновременно съдържа в себе си и единство (1) и множество (3).[144]

Впрочем, както отбелязвали отците на Църквата, към Бог не е приложимо никое веществено число – нито 1, нито 3, защото да се изчисляват могат само предмети, които са разделени по пространство, време или сили. Но Божествената Троица е абсолютно Единство. Между Лицата на Света Троица няма никакъв промеждутък, няма нищо вмъкнато (помежду Им), никакво разсичане или разделяне[145]. В отговор на обвинението, че християните изповядват трибожие, свети Василий Велики пише: “Ние не правим изчисление, сякаш че преминаваме от едното към множествеността по пътя на прибавянето, говорейки един, два, три или – първи, втори, трети; защото: “Аз съм първият, и Аз съм последният; и освен Мене няма Бог” (Ис. 44:6). Никога до този ден не сме казвали: “втори Бог” (или “трети”), но винаги сме се покланяли на Бога от Бога”...,изповядвайки единството на Божеството.[146]

Откровението за Светата Троица се представя като апория[147] само на нашия ограничен разсъдък. В самия Божествен живот няма никакви антиномии или противоречия. Светите отци опитно съзерцавали Едната Троица, в Която, колкото и парадоксално да звучи, единството никак не противоречи на троичността.[148] Така, достигналият съвършенство в боговиждането свети Григорий Палама пише, че Бог е “Единица в Троица и Троица в Единица, неслитно съединена и неразделно различаема. Единица – Тя Същата е и Троица всемогъща.”

Богословието не си поставя за цел да снеме тайната, като приспособи богооткровената истина към нашето разбиране, а ни призовава да изменим ума си така, че той да стане способен да съзерцава Божествената реалност. За да се удостои човек със съзерцаването на Светата Троица, е нужно да достигне състояние на обожение. Свети Григорий Богослов пише: “ще станат сънаследници на съвършената светлина и съзерцание на Пресветата и Владична Троица...тези, които съвършено се съединят със съвършения Дух, и това ще бъде, мисля, Царството Небесно”[149]. Светият Дух, Който изхожда от Отца и в Сина почива, е отворил ума на светите отци, за да познават тайната на Божественото Триединство.

[139] Св. Василий Велики. Писмо 38.

[140] Св. Григорий Нисийски. Катехизическо слово. Гл. 3.

[141] Св. Максим Изповедник. Глави за богословието и домостроителството. 2-ра стотица.

[142] В. Лоски. Мистическото богословие...

[143] Св. Григорий Богослов. Слово 40, за Светото Кръщение.

[144] Св. Григорий Богослов. Слово 45, на Светата Пасха.

[145] Св. Василий Велики. Писмо 38.; срв: Св. Григорий Богослов. Слово 31.

[146] Св. Василий Велики. За Светия Дух.

[147] Aporia - гр., неразрешимо противоречие.

[148] Монах Иларион. Царский путь Православной Церкви – исповедание Святой Троицы.

[149] Цит. по: В. Лоски. Мистическото богословие...




. . .




Цялата тема
ТемаАвторПубликувано
* Субординацията в ранното християнство Enos   19.07.12 22:02
. * Доктрина на кои ? И поради какво именно е Съборът? AxмakEжko   19.07.12 23:17
. * С твоите "камъни"... Enos   20.07.12 00:02
. * Каза ти се ясно причината за свикване на Събора Ежко Бодлидрешко   20.07.12 08:16
. * ...и аз отговорих Enos   20.07.12 15:00
. * Re: ...и аз отговорих Ежко Бежко   20.07.12 16:01
. * Re: ...и аз отговорих Гepиcъм   20.07.12 16:19
. * Re: ...и аз отговорих Enos   20.07.12 19:25
. * И този пример "в името" е идиом Eжko Бeжko   23.07.12 13:01
. * Re: Каза ти се ясно причината за свикване на Събора Гepиcъм   20.07.12 15:33
. * Когато се касае за безличие - да Ежко Бежко   20.07.12 16:19
. * Re: Когато се касае за безличие - да Гepиcъм   20.07.12 16:27
. * В случаите, които визираш, "в името на" е идиом Eжko Бeжko   22.07.12 14:19
. * Re: В случаите, които визираш, "в името на" е идиом Гepиcъм   22.07.12 14:21
. * Има огромно значение дали е идиом или не Eжko Бeжko   22.07.12 14:36
. * Re: Има огромно значение дали е идиом или не Гepиcъм   22.07.12 16:08
. * да сътворим човека по Единият Наш Божий Образ Ежко Бодлидрешко   20.07.12 08:16
. * Повтаряш се... Enos   20.07.12 14:47
. * Не си оборил очеизбОдното Eжko Бoдлидpeшko   20.07.12 14:58
. * Re: Не си оборил очеизбОдното Гepиcъм   20.07.12 15:38
. * Re: Не си оборил очеизбОдното Ежко Бежко   20.07.12 16:14
. * Re: Не си оборил очеизбОдното Гepиcъм   20.07.12 16:24
. * Хайде моля те, да не отиваме в 3-та глуха Eжko Бeжko   22.07.12 14:21
. * Re: Хайде моля те, да не отиваме в 3-та глуха Гepиcъм   22.07.12 16:09
. * Книга Откровение, глава 19 Ежко Бодлидрешко   20.07.12 08:30
. * Re: Книга Откровение, глава 19 drago1   20.07.12 13:47
. * Прав си, драго, прав си Ежко Бодлидрешко   23.07.12 14:21
. * За бъчвата и светилника Enos   23.07.12 21:12
. * Re: За бъчвата и светилника drago1   24.07.12 10:37
. * Re: За бъчвата и светилника _maycal   24.07.12 10:41
. * Re: За бъчвата и светилника Enos   24.07.12 21:32
. * Re: За бъчвата и светилника drago1   25.07.12 14:22
. * Re: Субординацията в ранното християнство Людмил Георгиев   20.07.12 13:30
. * Re: Субординацията в ранното християнство Enos   20.07.12 18:15
. * Re: Субординацията в ранното християнство Людмил Георгиев   20.07.12 23:35
. * Re: Субординацията в ранното християнство ~@!$^%*amp;()_+   21.07.12 01:03
. * от примерите дето съм дал се замислих ~@!$^%*amp;()_+   21.07.12 02:12
. * Re: от примерите дето съм дал се замислих harish_chandra   21.07.12 08:12
. * Re: от примерите дето съм дал се замислих *abi*   21.07.12 08:42
. * Re: от примерите дето съм дал се замислих harish_chandra   21.07.12 13:06
. * Re: от примерите дето съм дал се замислих *abi*   21.07.12 14:24
. * Re: от примерите дето съм дал се замислих harish_chandra   21.07.12 14:32
. * Re: от примерите дето съм дал се замислих *abi*   21.07.12 19:00
. * Re: от примерите дето съм дал се замислих *abi*   21.07.12 08:39
. * Re: от примерите дето съм дал се замислих harish_chandra   21.07.12 13:05
. * Re: от примерите дето съм дал се замислих *abi*   21.07.12 14:23
. * Re: от примерите дето съм дал се замислих harish_chandra   21.07.12 14:31
. * Re: Субординацията в ранното християнство Exaybachay   20.07.12 15:06
. * Re: Субординацията в ранното християнство Гepиcъм   20.07.12 15:54
. * Re: Субординацията в ранното християнство Exaybachay   20.07.12 16:50
. * Re: Субординацията в ранното християнство Гepиcъм   21.07.12 00:27
. * Re: Субординацията в ранното християнство Людмил Георгиев   21.07.12 09:43
. * Re: Субординацията в ранното християнство Гepиcъм   21.07.12 13:10
. * Re: Субординацията в ранното християнство *abi*   21.07.12 14:25
. * Re: Субординацията в ранното християнство Людмил Георгиев   21.07.12 14:36
. * Re: Субординацията в ранното християнство Гepиcъм   21.07.12 14:56
. * Re: Субординацията в ранното християнство Людмил Георгиев   21.07.12 15:12
. * Re: Субординацията в ранното християнство Гepиcъм   21.07.12 15:25
. * Re: Субординацията в ранното християнство Людмил Георгиев   21.07.12 15:36
. * Re: Субординацията в ранното християнство Гepиcъм   21.07.12 17:20
. * Re: Субординацията в ранното християнство *abi*   21.07.12 19:04
. * Re: Субординацията в ранното християнство *abi*   21.07.12 19:07
. * Re: Субординацията в ранното християнство Exaybachay   21.07.12 17:31
. * Re: Субординацията в ранното християнство *abi*   21.07.12 19:06
. * Re: Субординацията в ранното християнство Exaybachay   21.07.12 19:22
. * Re: Субординацията в ранното християнство *abi*   22.07.12 01:11
. * Re: Субординацията в ранното християнство Exaybachay   22.07.12 14:49
. * Re: Субординацията в ранното християнство *abi*   22.07.12 15:51
. * Re: Субординацията в ранното християнство Гepиcъм   22.07.12 16:11
. * Re: Субординацията в ранното християнство Exaybachay   22.07.12 16:55
. * Re: Субординацията в ранното християнство Гepиcъм   22.07.12 17:00
. * Re: Субординацията в ранното християнство Exaybachay   22.07.12 17:08
. * Re: Субординацията в ранното християнство Гepиcъм   22.07.12 19:03
. * Re: Субординацията в ранното християнство Exaybachay   22.07.12 19:05
. * Re: Субординацията в ранното християнство Гepиcъм   22.07.12 19:09
. * Re: Субординацията в ранното християнство Exaybachay   22.07.12 21:05
. * Re: Субординацията в ранното християнство Гepиcъм   22.07.12 22:18
. * Re: Субординацията в ранното християнство Exaybachay   23.07.12 03:00
. * Re: Субординацията в ранното християнство *abi*   22.07.12 22:39
. * Re: Субординацията в ранното християнство ann*   26.07.12 16:55
. * Re: Субординацията в ранното християнство Exaybachay   26.07.12 17:13
. * Re: Субординацията в ранното християнство ann*   26.07.12 17:19
. * Re: Субординацията в ранното християнство Exaybachay   26.07.12 17:44
. * Re: Субординацията в ранното християнство harish_chandra   22.07.12 16:38
. * Re: Субординацията в ранното християнство Exaybachay   22.07.12 16:57
. * Re: Субординацията в ранното християнство harish_chandra   22.07.12 17:15
. * Re: Субординацията в ранното християнство Exaybachay   22.07.12 17:47
. * Re: Субординацията в ранното християнство harish_chandra   22.07.12 20:42
. * Re: Субординацията в ранното християнство Exaybachay   22.07.12 21:09
. * Re: Субординацията в ранното християнство *abi*   22.07.12 21:18
. * Re: Субординацията в ранното християнство Exaybachay   22.07.12 21:31
. * Re: Субординацията в ранното християнство Enos   22.07.12 23:05
. * Re: Субординацията в ранното християнство *abi*   23.07.12 01:25
. * Re: Субординацията в ранното християнство Enos   23.07.12 11:54
. * Re: Субординацията в ранното християнство ann*   26.07.12 16:44
. * Re: Субординацията в ранното християнство *abi*   26.07.12 20:04
. * Re: Субординацията в ранното християнство ann*   26.07.12 16:52
. * Re: Субординацията в ранното християнство *abi*   26.07.12 20:03
. * За запушването на "дупки"... Enos   23.07.12 11:28
. * Re: За запушването на "дупки"... Exaybachay   23.07.12 12:48
. * Re: За запушването на "дупки"... Enos   23.07.12 13:48
. * Re: За запушването на "дупки"... Exaybachay   23.07.12 14:14
. * "Вярвайте Ми, че Аз съм в Отца, и Отец е в Мене" Eжko Бeжko   21.07.12 21:17
. * Отец <=> Син Enos   22.07.12 17:28
. * Син Божий Е Едино_роден: "Аз и Отец Едно Сме" Eжko Бeжko   22.07.12 18:25
. * Re: Син Божий Е Едино_роден: "Аз и Отец Едно Сме" Гepиcъм   22.07.12 19:02
. * Близнак<=>Близнак Enos   22.07.12 19:16
. * Логика човешка: ""Адаме, где си ?" " Eжko Бeжko   23.07.12 12:39
. * Re: Логика човешка: ""Адаме, где си ?" " Гepиcъм   23.07.12 12:46
. * Re: Логика човешка: ""Адаме, где си ?" " Enos   23.07.12 12:50
. * Re: Логика човешка: ""Адаме, где си ?" " Exaybachay   23.07.12 13:10
. * Re: Логика човешка: ""Адаме, где си ?" " Enos   29.07.12 23:45
. * Re: Логика човешка: ""Адаме, где си ?" " Exaybachay   30.07.12 02:05
. * аз съм в баща ми и баща ми е в мен Enos   30.07.12 14:55
. * Re: аз съм в баща ми и баща ми е в мен Exaybachay   30.07.12 16:42
. * Re: аз съм в баща ми и баща ми е в мен Enos   30.07.12 18:16
. * Re: аз съм в баща ми и баща ми е в мен Exaybachay   30.07.12 19:54
. * Re: аз съм в баща ми и баща ми е в мен Гepиcъм   30.07.12 20:50
. * Re: аз съм в баща ми и баща ми е в мен Exaybachay   30.07.12 21:42
. * Re: аз съм в баща ми и баща ми е в мен Гepиcъм   30.07.12 21:52
. * Re: аз съм в баща ми и баща ми е в мен Exaybachay   30.07.12 22:10
. * Re: аз съм в баща ми и баща ми е в мен Гepиcъм   30.07.12 23:10
. * Re: аз съм в баща ми и баща ми е в мен Exaybachay   31.07.12 00:02
. * Re: аз съм в баща ми и баща ми е в мен Гepиcъм   31.07.12 00:32
. * Re: аз съм в баща ми и баща ми е в мен Exaybachay   31.07.12 00:47
. * Re: аз съм в баща ми и баща ми е в мен Гepиcъм   31.07.12 01:07
. * Re: аз съм в баща ми и баща ми е в мен Exaybachay   31.07.12 01:36
. * Re: аз съм в баща ми и баща ми е в мен *abi*   31.07.12 02:51
. * Re: аз съм в баща ми и баща ми е в мен *abi*   31.07.12 02:49
. * Re: аз съм в баща ми и баща ми е в мен Exaybachay   31.07.12 03:07
. * Това е най-лесния въпрос Enos   31.07.12 12:16
. * Re: Това е най-лесния въпрос Exaybachay   31.07.12 13:26
. * Словото - предвечен и въплътил Се Син Божий Eжko Бeжko   31.07.12 13:57
. * Re: Словото - предвечен и въплътил Се Син Божий Exaybachay   31.07.12 16:16
. * Да, и това се нарича "педагогическо незнание" Бaлaмeжko   25.07.12 16:55
. * Re: Да, и това се нарича "педагогическо незнание" Enos   30.07.12 15:00
. * Защото вие се силите да Го изкарате ограничен Eжko Бeжko   30.07.12 18:46
. * Re: Защото вие се силите да Го изкарате лъжец Enos   30.07.12 23:55
. * "Морфи", от гръцки: същност - във Филип. 2:6 Eжko Бeжko   31.07.12 12:41
. * Re: "Морфи", от гръцки: същност - във Филип. 2:6 *abi*   31.07.12 18:38
. * "Същият Образ, Форма, Природа. . ." Eжko Бeжko   01.08.12 10:17
. * Re: "Същият Образ, Форма, Природа. . ." *abi*   01.08.12 21:21
. * Re: "Морфи" е "Форма" - във Филип. 2:6 Enos   31.07.12 19:58
. * "не счете, че трябва твърдо да държи равенството " Eжko Бeжko   02.08.12 15:13
. * Re: Не счете, Ежко, Не сметна... Enos   02.08.12 19:30
. * 2:7 - какво е тжва доброволно понизяване ? Eжko Бeжko   02.08.12 15:22
. * Re: 2:7 - какво е тжва доброволно понизяване ? Exaybachay   02.08.12 16:10
. * Re: Логика човешка: ""Адаме, где си ?" " harish_chandra   23.07.12 13:31
. * Единствен Син Божий става Човек, придобивайки Eжko Бeжko   23.07.12 12:31
. * Re: Единствен Син Божий става Човек, придобивайки Гepиcъм   23.07.12 12:50
. * Re: Единствен Син Божий става Човек, придобивайки Enos   23.07.12 13:06
. * Бърз си на отговор Ежко Бодлидрешко   23.07.12 14:20
. * Казва: "бидейки в образ Божий. . ." Eжko Бeжko   29.07.12 18:36
. * Re: Казва: "бидейки в образ Божий. . ." Гepиcъм   29.07.12 20:18
. * Божеството на Сина и Неговото равенство с Отца Eжko Бeжko   21.07.12 21:45
. * "Рече Господ Господу моему" Eжko Бeжko   21.07.12 21:49
. * "и никой не може да нарече Иисуса Господ, Eжko Бoдлидpeшko   23.07.12 17:56
. * Да, вярно е, Много от ранните Отци Пpaвocлaвeн ckoт   23.07.12 21:44
. * Re: Да, вярно е, Много от ранните Отци Enos   24.07.12 21:56
. * Непостижимост на догмата за Света Троица Eжko Бoдлидpeшko   24.07.12 12:18
. * Re: Непостижимост на догмата за Света Троица Exaybachay   24.07.12 14:42
. * Re: Непостижимост на догмата за Света Троица Enos   30.07.12 15:02
. * Защо Авраам се обръща към Тримата с: "Господарю"? Бaлaмeжko   26.07.12 13:58
. * Кратка история на догмата за Пресвета Троица Бaлaмeжko   27.07.12 22:17
. * Нарушение на клубно правило № 7 ?: _maycal   31.07.12 20:50
. * Re: Нарушение на клубно правило № 7 ?: *abi*   31.07.12 21:42
. * :) ъглишв   02.08.12 10:30
. * Re: :) *abi*   02.08.12 18:56
. * Никакво нарушение няма ъглишв   02.08.12 10:28
. * Един въпрос за йерархията към Енос ъглишв   02.08.12 10:19
. * Re: Един въпрос за йерархията към Енос Enos   02.08.12 10:41
. * Re: Един въпрос за йерархията към Енос ъглишв   02.08.12 20:33
Клуб :  


Clubs.dir.bg е форум за дискусии. Dir.bg не носи отговорност за съдържанието и достоверността на публикуваните в дискусиите материали.

Никаква част от съдържанието на тази страница не може да бъде репродуцирана, записвана или предавана под каквато и да е форма или по какъвто и да е повод без писменото съгласие на Dir.bg
За Забележки, коментари и предложения ползвайте формата за Обратна връзка | Мобилна версия | Потребителско споразумение
© 2006-2024 Dir.bg Всички права запазени.