| 
	
 | 
	
          
            
              
                | Тема | 
                   Раните на Христа [re: Людмил Георгиев] | 
                 |  
| Автор | 
ъглишв  (Демодератор) | 
 |  
| Публикувано | 26.04.12 14:10 | 
 
 |  
 
 |  
        | 
         
        
  
        
				Да, май по това се отличават котолическите от православните изображения на Разпятието: броя на гвоздеите по Христовите крака.
 
 Ако приемем, че гвоздеят на краката е един, то петте рани вероятно ще са: две на ръцете, една обща за двата крака (макар и само условно една), тази от пробождането с копие в гърдите и още една. А коя ще е петата? Вероятно всички дълбоки драскотини от трънения венец ще се броят като едно нараняване. Остават и нараняванията от бичуването, но те не се изобразяват на Разпятието. 
 
 Това е главно въпрос от историята на изкуството и по-точно на християнската иконография: в крайна сметка дали с един или с два гвоздея - пронизани са и двата крака; челото и тялото са наранени на много места от венеца и от бичуването. Раните са далеч повече от пет - условно "пет" са само изобразяваните по иконографски стереотип. Както условно седем са "мечовете", тоест страданията, пронизали сърцето на св. Богородица. Донякъде това са и теми за молитвена медитация - най-вече в католическата духовност. Петте рани, седемте меча... звучи формулно. Не знам дали в реформистките общности се интересуват от тези неща.
  Повече лая
 
        
        
  
          |  | 
 |    |   
 
 |  
 |   
 |