|
"Въпросът е съществен, защото се говори, че виното се превръща в "христова кръв", че Исус е превърнал водата във вино, и някак това се счита достатъчно основание да са пие."
Бая си пообъркала въпроса си, натоварвайки го с много значения.
Свободната воля на пияния е значително редуцирана или временно условно липсваща.
Относно причастието: колко пъти трябва да повтарям, че то има две страни - същностно-мистична и символична. Моето мнение е, че в това тайнство - така, както се осъществява в литургията, преобладава символичната и споменна част("19. И като взе хляб и благодари, преломи и им даде, казвайки: това е Моето тяло, което за вас се дава; това правете за Мой спомен." Лука 22) . Иначе, ако един човек е достатъчно напреднал религиозно, ще се е доближил до постоянната метафизична Божия "трапеза".
Виното не може да се приравни безусловно на химичното съединение алкохол, което е тежък наркотик. Първо, при виното алкохолът е в относително малък процент, и второ, в него ( във виното) има и много други съставки!... Пиенето на вино в малки количества ("...не се опивайте..." - цитат по памет от ап. Павел) е приемливо. Хората, обаче, трябва да са наясно защо да внимават с тази напитка - защото съдържа тежък наркотик. Всеки, който надига чаша с вино, бира и т.н. да знае, че вкарва в организма си, в мозъка си, така да се каже, някаква доза наркотик!..
Ей, току виж, че ще почнат да разбират някои неща читателите в клуба... Ами да - трябва да им се обяснява и повтаря!
|