"С Пепеляна Сряда започва Великият Пост – началото на нашето обръщане и пътят, водещ до Пасхата Христова. В края на VІ век Папа Григорий Велики добавил към периода на Великия Пост 4 дни, за да съответства продължителността на поста на символичното число четиридесет (без да се смятат неделните дни). По този начин Великият Пост започвал в срядата, която получила наименованието Пепеляна Сряда. На този ден, в съответствие с древния обичай, на челата на верните се нанася знака на кръста с осветената пепел. В еврейската традиция посипването на главата с пепел символизирало обръщане, скръб и покаяние. В древноеврейския език за понятията “пръст” и “прах” съществувала една дума. От ІІІ-ІV век Църквата започнала да посипва пепел на главите на публично каещите се, които са изповядали греховете си. От Х век пепелта започнала да се посипва върху главите на всички верни, за да бъде показано стъпването на всеки от вярващите на пътя на обръщането. През ХІV век посипването с пепел се срещало вече навсякъде в Западната Църква. По време на обреда на посипване с пепел, свещеникът повтаря: “Покайте се и вярвайте в Евангелието” или “Помни, че си прах, и на прах ще се превърнеш”. Тези думи и действия символизират сърдечното съкрушение и покаяние, с които християните започват поста. Палмовите клонки, запазени от празника Връбница, се запалват, а събраната пепел се освещава. Огънят, запален от клонките на върбите, е символ на огъня на любовта, който превръща всичко грешно в пепел. Църквата различава “пост” и “въздържание от месо”. Въздържанието от месни храни е задължително за всички петъци през годината, освен на големите празници, за всеки, който има навършени 14 години. На Пепеляна Сряда и Разпети Петък Църквата предписва за верните да съблюдават строг пост. Това означава, че на този ден не само, че не се яде месо, но и постна храна може да се яде само един път през деня. Строгият пост е задължителен за всеки между 18 и 60 години. В случаите, когато не могат да бъдат спазени необходимите предписания, Църквата позволява дните на покаяние да бъдат проведени по друг начин. Този въпрос следва да се реши с енорийския свещеник. При цялата важност на телесното въздържание, още по-важни са милосърдните дела и молитвата. Боже, Ти си снизходителен към смирените и благоволиш към този, който се стреми да изправи своя греховен живот. Погледни милостиво на нашите молби и излей върху Твоите раби, желаещи да посипят главата си с пепел, Твоето благословение. Нека те, спазвайки четиридесетдневния пост, с чисти сърца да достигнат до празнуването на Пасхалната Тайна. "
|