Аби, хубав човек си, ама малко забавно ми стана, че си пропуснала половината текст, който коментираш.
Глишев, цитирала съм целия текст.
И съм коментирала целия. На последната част за почитанието изобщо не се задълбах, а можех. Искаш ли?
Колко много би се потрудил, за да намериш ходатай, който да те заведе при смъртния цар и да каже пред него добри думи за теб? Затова нима не бива да почитаме ходатаите за целия човешки род, които отправят към Бога молитвите си за нас? Да, разбира се, трябва да ги почитаме, като издигаме храмове на Бога в тяхна чест, принасяме дарове, почитаме дните на паметта им, и се веселим (тогава) духовно, така че веселието ни да е в тон с тези, които са ни събрали, и да се стремим да им угаждаме, вместо да ги дразним.
Абсолютно никъде в Библията няма нареждане да се издига храм с името на човек било то и в чест на Бога. Има само един храм на Бога, Синагогите имат по-различен статут - За разлика от християнската църква, например, синагогата не е храм, тъй като според юдаизма има един единствен храм - несъществуващият днес Втори храм (от чиято последна постройка се е запазила т. нар. "Стена на плача"). Синагогата е мястото, където се събират във всеки свещен ден (за юдеите събота), вярващите. В строгия смисъл богослужение не се провежда - изпълняват се ритуали, произнасят се молитви, четат се проповеди. Богослужението според равинската традиция е възможно единствено и само в Йерусалимския храм.
Нито се принасят на дарове на мъртъвци. Няма идникация, че на мъртви хора трябва да се угажда за каквото и да било. И да се веселим в тяхна чест...
Нямаме инидикация, че мъртвите се молят на Бог за нас:
Еремия 15:1
Но Господ ми рече: Даже Моисей и Самуил ако биха застанали пред Мене, Пак душата Ми не би се смилила за тия люде. Изпъди ги от лицето Ми, и нека си излязат. Ако биха...
Не става ясно дали како биха били живи и можеха да застанат. Съвсем условно е. Ако...Цитатът въобще, ама въобще не потвърждава, че с положителност мъртвите Мойсей и Самуил застават и се молят на Бог за живите! (Да не говорим, че Бог казва, че няма да уважи молбата им в последващия текст!)
Защото това, с което (хората) угаждат на Бога, е приятно и на Неговите угодници, а това, което оскърбява Бога, оскърбява и съратниците Му. Нека ние, верните, да почетем светиите с псалми и славославия и с песни духовни (Ефес. 5:19), със сърдечно съкрушение и милосърдие към нуждаещите се, което е и най-благоугодно на Бога. Да им издигаме паметници и видими изображения и чрез подражаване на техните добродетели сами да станем техни одушевени паметници и изображения.
Чист призив за идолопоклонничество!
Ефесяни 17. Затова недейте бива неразсъдливи, а разпознавайте, що е воля Божия.
18. И не се опивайте с вино, от което произлиза разпътство; но се изпълняйте с Дух,
19. като се назидавате сами с псалми и славославия и с песни духовни, пеейки и възпявайки в сърцата си Господа,
Господа! Не някаква група светии. Нито някъде в Библията става дума за такава обособена група, задължително от вече мъртви за земното праведници.
Забраната за паметниците и изображенията се цитира стократно тук.
Забранено е с цел кланяне.
Да почитаме Богородица като Божия Майка в истинския смисъл на думата и в действителност; пророк Иоан - като Предтеча и Кръстител, апостол и мъченик, защото, както каза Господ, между родените от жени не се е явил по-голям от Иоана Кръстителя (Мат. 11:11), и той бе първият проповедник на Божието царство. (Да почитаме) апостолите като братя на Господа, очевидци и служители на Неговите страдания, които Бог Отец предузна и предопредели да бъдат сходни с образа на Сина Му (Рим. 8:29), първо апостоли, второ пророци, трето учители, други пастири (1Кор. 12:28; Ефес. 4:11). (Да почитаме) Господните мъченици, избрани от всеки чин, като Христови воини, изпили Неговата чаша и кръстили се с кръщението на животворящата Му смърт, като участници в Неговото страдание и слава, чийто началник е Христовият архидякон, апостол и първомъченик Стефан. (Да почитаме) светите наши отци, богоносните подвижници, изтърпели по-продължителното и по-тягостно мъченичество на съвестта, които се скитаха в овчи и кози кожи, лишавани, оскърбявани и измъчвани (тия, за които светът не беше достоен), скитаха се по пустини и планини, по пещери и земни пропасти (Евр. 11:37, 38). (Да почитаме) живелите преди благодатта пророци, патриарси, праведници, предвъзвестили Господнето пришествие. Като имаме пред очи свършека на живота на всички тези (светии), да подражаваме на вярата им (Евр. 13:7), на любовта, надеждата, начина им на живот, на твърдостта в страданията, на търпението им дори до кръв, та и ние да получим заедно с тях венци на славата.
Последното изглежда невинно.
Да, но само ако се тълкува в този смисъл:
почитам - уважавам, зачитам, ценя, тача, респектирам, свидетелствувам уважение
НЕ И В ТОЗИ СМИСЪЛ НА ДУМАТА:
Почитам - обожавам, въздигам в култ, благоговея, прекланям се
прекланям се пред, боготворя
КОЕ ПРАВИТЕ ВИЕ?
Хайде кажете, кое правите?
Криете се зад думичката "почитам" ли?
----------------------------------------------
Писах защо не трябва да се идолопоклонничи. Защото човек престава да бъде в една степен личност. И ти ще загубиш тази част от себе си приемайки Дамаскин за идол, без оглед на това вярно ли е написаното от него или не.
Дори не го подлагаш на проверка. А трябва...
Редактирано от *abi* на 28.01.12 02:38.
|