| 
         
        
  
        
				Глишев, темата ми е много интересна и бих желал да се включа и аз. Ако не знаеш да ти кажа че съм евангелист-протестант. Не съм краен привърженик на sola scriptura  в смисъл, че съм наясно, че преданието е това, което е определило какво да взлезе в Новия Завет и какво не. Наясно съм, че нито Исус, нито апостолите са оставили нещо като законов кодекс, какъвто е законът на Мойсей, за който да кажат "Ето това спазвайте стриктно и това да ви бъде стандартът". 
 Имам обаче следният проблем с преданието. Ако преданието носи информация за апостолското учение - ОК. Но в църковното предание има неща, които очевидно не са част от апостолското учение от 1-ви век. Нито строгата йерархична, централизирана структура на църквата, нито почитанието и молитвите към светците и иконите, нито сложната система на литургика и тайнства, нито монашеството и аскетизма, нито християнизираните езически ритуали са част от апостолското учение от 1-ви век. Разбира се православните отричат това и си намират всякакви оправдания и примери за да докажат, че всичко това датира от 1-ви век. Но един непредубеден прочит на Новия Завет ясно показва, че църквата от 1-ви век е доста различна от средновековното православие по устройство и практики. Така че за мен проблемът е именнно в преданието, което добавя и изменя неща в апостолското учение от 1-ви век.
 
 3 Възлюбени, като показвах всяко усърдие да ви пиша за нашето общо спасение, счетох за нужно да ви пиша и да ви увещая да се подвизавате за вярата, която веднъж за винаги бе предадена на светиите.  	
 4 Защото са се вмъкнали някои човеци, които отдавна са били посочени, че подлежат на това осъждане, нечестивци, които обръщат благодатта на нашия Бог в похотливост и се отричат от единствения Владетел и Господ наш Исус Христос. (Юда)
 
 8 Но ако и сами ние, или ангел от небето ви проповядва друго благовестие освен онова, което ви проповядвахме, нека бъде проклет.  	
 9 Както ей сега казахме, така пък го казвам: Ако някой ви проповядва друго благовестие освен онова, което приехте, нека бъде проклет. 	
 10 Защото на човеци ли искам да угоднича сега, или на Бога? Или искам да угаждам на човеци? Ако бях още угаждал на човеци, не щях да съм Христов слуга. 	
 11 Защото ви известявам, братя, че проповядваното от мене благовестие не е човешко; 	
 12 понеже аз нито от човек съм го приел, нито съм го научил от човек, но чрез откровение от Исуса Христа. (Галатяни)
 
 Аз вярвам, че ние трябва да се придържаме към благовестието и вярата такава каквато е била предадена на апостолите от 1-ви век. Всяко изменение и добавяне към тази вяра е ерес за мен. И тъй като преданието и учението на църквата въвежда много допълнителни неща, които не присъстват в апостолското учение от 1-ви век, а някои дори му противоречат, не мога да приема това. Защото не мога да си затворя очите и да приема, че практиките, учението и устройството на средновековното православие са същите като църквата в 1-ви век и следват само и единствено апостолското учение от 1-ви век. Иначе приемам ученията на ранните отци и решенията на ранните събори като свидетелство на апостолското учение, тъй като исторически те са най-близко до апостолите, разбира се доколкото не противоречат на писменото свидетелство от 1-ви век.
  Ако за едно нещо има няколко възможни обяснения, то вярно е най-простото.
        
        
  
          |