|
Да се твърди, че едно съчинение на апостол Павел не е достойно за Новия завет е връх на невероятните твърдения
Да, така е.Никой не би посмял да се постави съдник на произведенията на апостол Павел. Но пък Бог може да направи точно това, което счета за добре и необходимо за Неговия план. Затова част от произведенията на Павел не са се съхранили, а пък са се съхранили само онези, които Бог е счел за необходимо да влязат в Новия завет.
Казваш, че за теб обаче също няма проблем в разбирането, че Новият завет се е изменил с времето
А, не казвам точно това. Казвам, че Бог е постигнал онова, което е целял- Неговия народ да има точно това Откровение на Стария и Новия завет, който имаме. И казвам, че процесът по налагането на този авторитет е толкова сложен и необхватен, че не може да бъде припасан като заслуга на определена личност, общност, събитие.
ти и ранните християни все пак имате различни Писания, доколкото Новият завет се е оформял с времето. Какво изобщо ви обединява, щом е така? Какво прави теб подобен на тях? За себе си знам отговора, но ми е любопитен отговорът на човек, който вярва в sola Scriptura.
Нито аз, нито ранните християни можем да претендираме за съвършенно разбиране на Писанието. В светлината на това нашите субективни разбирания по определени неща в Писанието са много по голям проблем от присъствието на някое Климентово послание или отсъствието на Откровение. Това обаче не променя факта, че днешните евангелски християни, както и ранните християни са придавали неизмеримо по-голяма тежест на Писанието като Божие Слово, отколкото на каквото и да е друга нещо- традиция, удобство, конюктура и т.н.
Никоя християнска общност не чете от Откровението публично и няма литургия, служба, празник и прочие, в които то да се включва
Бе това как го реши?
Слушал съм поредица месеци наред върху Откровение, освмен това всички евангелски християни ще потвърдят, че цитирам две от най популярните евангелски песни на поклонение:
` И Духът и невястата, казват- дойди!
Ти който слушаш- кажи дойди!
И който е жаден- да дойде и той
Да пие даром от Живата вода`
както и
` Велики и чудесни са Твоите дела
Господи , о Боже- Боже Всемогъщи
Праведни и истинни са Твойте пътища
защото се явиха Твойте прадведни съдби
Защото всички народи ще дойдат и ще се поклонят пред Теб
Защото се явиха Твойте праведни съдби`
Иначе е странно да мислиш, че `Писано е` е подходящо отношение само към Стария завет. Все пак това е отношението на основния Герой в Новия завет.
Освен това един друг новозаветен автор казва- `всичкото Писание е боговдъхновено`.
Извор на Писанието е Бог. А извън Писанието има много добри, но и много недотам добри неща. Затова другото нашата собствена преценка, или на общностите, които са ни формирали.
Но от отговора ти, който е даден честно, както виждам, излиза, че дори общност, която изтъква sola Scriptura като принцип, всъщност може да отстъпи от Писанието. Това не компрометира ли принципа sola Scriptura?
Няма принцип, който да гарантира, че нещо лошо не може да случи. Това не компроментира ли всички възможни принципи?
|