Здравей, Бълrapин oт K-ли, повдигаш интересен въпрос и ще се постарая да отговоря на него възможно най-точно, изчерпателно и разбираемо.
Преди да прочетеш отговора ми обаче, трябва да си наясно като какъв задаваш въпроса. Като ортодоксалния християнин, какъвто предполагам си или като човек, абтрахиращ се от вярата (не от религията, а от вярата, което в случая е различно) и който иска да знае възможните гледни точки.
Ако питаш каква е доктрината по въпроса на твоето вероизповедание, православието защитава позицията, че Мария - девствена при зачеването на Исус, остава такава не само след раждането му, но и през целия си живот. И тъй като има само едно непорочно зачатие, това означава, че православието приема, че Исус не е имал братя и сестри по кръв.
Що се отнася до проблема в по общ план, има няколко елемента, които дават някаква информация.
1. Евангелията. Те са писани на гръцки език в оригиал, а в него същестуват отделни думи за "брат" и "братовчед". И все пак в евангелията на Матей и Марк е използвана точно думата за брат - аделфос. Изброени са четерима "аделфос" на Исус - Яков, Йосиф, Симон и Юда, както и сестри, ако не се лъжа, безименни. Аргументът против идва от една страна от вътрешни противоречия в Евангелията - част от тези братя на Исус на други места са изрично посочени като негови братовчеди, от части поради факта, че макар писана на гръцки език с богат роднински речник, това остава писание на семити, в чиито оригинални езици съществува една единстена дума за всички тези роднински връзки.
Но. Има едно голямо НО. Исус е нееднократно наречен "първороден син". Няма смисъл от бройни, ако няма за броене. Ако Исус е единствен син, то няма логика да е наричан първи син.
2. Апокрифните текстове. Това са антични разкази, които са отпаднали от класическата форма на днешната библия поради ред причини. Така, както евангелията не са само 4, но само 4 намират място в Новия завет като канонични, така и други текстове изпадат по време на библейската редакция. Важно е да разбереш, че от историческа гледна точка Евангелията не са с по-голяма тежест от апокрифните писания, както е от теологическа такава. Затова, ако търсиш по-научен подход към темата, не може да приемеш, че Евангелията са по-верни, защото са в Библията.
Та, от апокрифните текстове има един, който се нарича Протоевангелие на Йоан. Това е текст, който разказва за детството на Исус и за Мария. Това е и единственият текс по мое знание, който споменава имената на родителите на Мария. Изабележи иронията - докато католицизмът, който като православието споделя догмата за пълната непорочност на Мария отхвърля информацията за Исус и късните години на майка му от там, не се свени да приеме официално имената на родителите й. Това в биологията се нарича избирателна пропускливост.
И за да не се отплесвам повече, в този текс се говори за братя и сестри на Исус, които са деца на Йосиф от предишен брак. Така се обясняват тези аделфос от евангелията.
Не знам дали съм била достатъчно ясна и точна, но се надявам да съм помогнала.
|