|
Лунният календар, по който служили във вехтозаветната църква (и сега иудеите) не съвпада със слънчевият – по него първият месец н и с а н (Ест., 3:7) съответства на месец март-април. Като добавим 4 месеца през които е служил свещеник Захарий – бащата на св. Иоан Предтеча, получаваме м. август. Тогава се свършила службата му, а е казано, че “след тия дни зачена жена му Елисавета”. (Лк, 1:23-24)
Няма никакви основания да вземем месец Нисан, споменат в Ест. 3:7, за отправна точка при датирането на събитията касаещи Йоановото и/или Иисусовото раждане. В Естир пише, че в месец Нисан "хвърлиха пур (сиреч, жребие) пред Амана последователно за всеки ден от всеки месец, дори до дванадесетия месец, който е месец Адар." Никъде в този пасаж или в контекта не се говори за определяне на реда на свещенослужение, да не говорим за кадене в Храма.
В Лука 1:8-9 четем:
"Веднъж, когато по реда на своята смяна Захария служеше пред Бога, по жребие, както бе обичай у свещениците, падна му се да влезе в храма Господен, за да покади"
Реда на свещенство вече е определен, Захария вече свещенодейства в съответана си смяна (Авиевата, ст. 5). Тогава, тоест след като вече така или иначе трябва да богослужи, му се пада чрез жребий да покади в Господния Храм. Това е съвсем специфична и рядка привилегия (описана в междузаветната равинска литература, напр. Мишна: Тамид), на която всеки свещеник има право само два пъти в живота си и която е различна от определянето на ежегодишния ред на служение.
При всички случаи, в Естир (където е споменат м. Нисан) не става дума нито за първия, нито за втория вид определяне чрез жребий.
Като добавим 4 месеца през които е служил свещеник Захарий – бащата на св. Иоан Предтеча, получаваме м. август. Тогава се свършила службата му, а е казано, че “след тия дни зачена жена му Елисавета”. (Лк, 1:23-24)
Няма основания и за това определяне на продължителността на захариевото служение на четири месеца. Свещеническите смени са траели от този до следващия Шабат - само по една седмица.
Могат да се намерят някои що-годе убедителни доводи за това, че Иисус e възможно да е бил роден някъде в средата на зимата, но това, което предлагаш тук, или което си заимствал от някой недоучил руски поп, за съжаление, не е едно от тях.
|