Здравей Аби,
Трогнат съм, че си имам толкова внимателна читателка. Ще ти отговоря, доколкото мога на въпросите, които си повдигнала в постинга си до мен.
Аби:
Но не мога да се съглася с замяната в превода:
10. Страни от еретик, след като го посъветваш веднъж и дваж,
11. знаейки, че такъв човек се е извратил и греши, като сам осъжда себе си.
Жабчо:
Такъв ми е преводът в компютъра, затова пейстнах него. Очаквах, че някой може да опонира за еретик вместо раздорник, но тогава нямах време да правя това изследване, което сега предлагам на вниманието ти, за да реша кой превод да цитирам. С оглед на написаното, правилно си разбрала, че и за раздорник и за еретик подходът на практика е еднакъв. Приспособявам за Клубни нужди нещо, което е за Църковни. Клубът все пак не е Църква. Опитвам се да илюстрирам идея, не толкова да затъна в подробностите. Но за момичетата обикновено подробностите са на първо място, а чак след това е идеята. В това ви е чара!
Ето ти Тит3:10 версия Кинг Джеймс:
Tit 3:10 A man444 that is a heretic141 after3326 the first3391 and2532 second1208 admonition3559 reject;3868
Извадил съм ти от Ебрю речника употребената дума на старогръцки и нейното англоезично значение, както и някои други препратки към други думи осветляващи нейния смисъл. Според скромните ми познания по английски е видно, че думата раздорник(схизматик) май приляга по-добре. Твоята аргументация ще си я намериш по-надолу. Раздорникът може да има еретична идея, която довежда до разцепление, но раздорът може да бъде и за съвсем обикновени неща. Всеки еретик е раздорник, но не всеки раздорник непременно е еретик. Не ми се търсеше въпросния пасаж в оригинал. Все още нямам достатъчно свободно време за такива изпълнения. Умна жена си и смятам, че нататък ще се справиш сама.
Heretic-еретик, разколник,отцепник, сектант са значенията в речника.
G141
αἱρετικός
aihretikos
hahee-ret-ee-kos'
From the same as G140; a schismatic. (“heretic” is the Greek word itself.): - heretic [the Greekord itself].
G140
αἱρετίζω
aihretizō
hahee-ret-id'-zo
From a derivative of G138; to make a choice: - choose.
G138
αἱρέομαι
aihreomai
hahee-reh'-om-ahee
Probably akin to G142; to take for oneself, that is, to prefer. Some of the forms are borrowed from a cognate (ἕλλομαι hellomai), which is otherwise obsolete: - choose. Some of the forms are borrowed from a cognate hellomai, hel-lom-ahee; which is otherwise obsolete.
G142
αἴρω
airō
ah'ee-ro
A primary verb; to lift; by implication to take up or away; figuratively to raise (the voice), keep in suspense (the mind); specifically to sail away (that is, weigh anchor); by Hebraism (compare [H5375]) to expiate sin: - away with, bear (up), carry, lift up, loose, make to doubt, put away, remove, take (away, up).
Аби:
Помисли...тук всеки е еретик спрямо другите с малки изключения в групирането. Не знам как си представяш клуба, но както си го написал след няколкото проведени разговори трябваше да сме се разделелили на десетина клубчета по изповедания :))) защо да си губим времето?
Жабчо:
В Клуба хората ги деля на вярващи, религиозни и други. В темата на Еферик съм обяснил на какви основания зачитам вярата на други християнски версии и кога не я зачитам. С вярващите обменям идеи и споря, с религиозните правя опити да ги потопя на дълбоко, а с другите смятам да не се занимавам, освен ако проявяват здраво, а не подигравателно любопитство.
Аби:
По горната логика не би следвало да си губиш време с клуба...изобщо. А се оказва, че губенето на време с еретици ти е донесло благословия...
Жабчо:
Може да ти прозвучи странно, но едни от най-ценните хора в Клуба за мен са мормоните Enos и Емо. Полемиката с такива хора е чудесно предизвикателство да упражниш ума и богословието си. Те много добре напипват слабите ти страни и това е едно благословение да ги отстраниш, слабите ти страни, разбира се, не тях. Те са си готини хора.
Last Roman е другата интересна придобивка. Ранното християнство се е разпространявало в рамките на древната Римска империя. Няма добре да разбереш написаното в Новия Завет ако не познаваш мисленето и начина на изразяване на хората от това време. Същите неща ние ги наричаме по друг начин.
Да влезеш в мисленето на друга Християнска версия, каквато е Православието, е също интересно мисловно упражнение докарващо благословения. Тук Негова Начетеност Prokimen е рядка находка със знаенето къде какво има из разните сайтове от трудовете на раннцърковните православни отци, а и на по-нови сериозни православни автори. Не съм и мечтал някога да срещна наистина образован Православен-идеалист.
От време на време някой задава и по някой наистина труден и провокативен въпрос, който е едно сериозно предизвикателство за сериозно и задълбочено изучаване на Библията. Най-трудното при изучаване на Библията е да намериш и зададеш правилния екзегетичен въпрос. Темата “Какво означават стиховете в 1Пет.4:1,2” беше един чудесен пример. Ако Клубар не беше я пуснал, едва ли щях да се замисля лично и щях да пропусна благословенията на задълбоченото изучаване. Щях да я чета мимоходом и нямаше да потъна в дълбочините на Апостол Петровата мисъл.
“В полето на богословието разсъждението върху трудни теми развива мисълта, а към такива размишления обикновено те тласкат най-много твоите опоненти. Благодари на Бога за тях!”
(мисли на Old Frog)
Това ми е за вечен приятен спомен от ЛюбимеЦ и Наблюдател. Провокираха ме навремето за нещо и за една седмица падна такова четене и изучаване на Библията с такава върховна концентрация, че направо ме е срам от предходни повърхностни изучавания, които съм правил. Намерих си и много други интересни неща, които бях изпуснал до тогава.
“Обидната реплика не е аргумент в полза на тезата ти, а израз на духовна слабост.”
(мисли на Old Frog)
Това е една друга мъдрост, която открих в Клуба. Дано да послужи на всички, които ще я прочетат.
Аби:
Имам и друга сериозна заблежка към тълкуванията на Тит 2-3, но ако искаш може да го обсъдим в друг разговор.
Жабчо:
С най-голямо удоволствие, но ще трябва да чакаш доста за отговорите. Обемът не ме затруднява, така че пиши, колкото намериш за добре. Постинг от 10 страници за мен не е дълго и скучно четиво. Щом е от Аби.
При положение, че “контекстът управлява”, което е основно екзегетично правило, само подробно изучаване на пасажа може да реши проблема коя е правилната дума, раздорник или еретик.
Аби:
Пиша ти го, за да ти обърна внимание на противоречието, а не за да "влизам в раздор" с теб.
Жабчо:
Както виждаш нещата стоят по съвсем различен начин. Не знам как си стигнала до горното заключение. Ако не ми е погрешно впечатлението, мисля че имаш някакво филологическо образование. Това означава, че знаеш, че с оглед културата, образованието и степента на общуване, всеки един българин говори свой специфичен български език, който се уеднаквява в процеса на общуването. Надявам се да съм по-разбираем вече.
Аби:
И ако не е проблем...ти от "кои" си все пак? Доста еретици сме се събрали...
Жабчо:
Задаваш ми невъзможен въпрос. Не приличам на нищо от познатите ти неща. Просто се представям, като Old Frog от Първи Век. С това показвам, че се старая да преоткрия за себе си вярата, практиката и познаването на Бога на християните от Първи Век. В досегашния ми живот всичко е било така, както е било в живота на тези хора, точно според написаното в Новия Завет. Много хора имат такива претенции, така че докато не провериш не си длъжна да приемеш думите ми за чиста монета.
Все пак мисля, че Данката, като брат близнак, представя и мен. От една школа сме. От всичко написано той е схванал централните идеи точно там, където съм ги поставил. За него, в написаното от мен, едва ли има неразбираеми неща, казани на неразбираем език. Присъствието на Данката и Санчо е достатъчна причина да съм в Клуба, когато имам свободно време. Данката, като брат, с който съм на един дух и мисъл, а Санчо, о, Санчо е вън от всякакви класации в моя живот. Най-скъпоценното нещо, което Бог ми е подарявал! Гризна те женското любопитство, но ще те поизмъча.
Поздрави
Old Frog
И беряните бяха по-благородни от солунците, защото приеха учението без всякакъв предразсъдък, и всеки ден изследваха писанията да видят дали това е вярно.
|