Ако считаш, че в Православието нещо е сбъркано, съветът ми е - потърси си внимателно грешката, понеже е съществено важно за теб да я намериш.
Няколко уточнения по изложението ти:
”Православните на практика заместват: “Спасението е по благодат чрез вяра в Христа.” Със “Спасението е по благодат чрез вяра в Православната Църква, в която участвайки в Литургичноста и тайнствата и чрез процеса на обожението ставаш едно с Христос и така се спасяваш.” Това е една интересна идея за съвместяване в едно на фундамента и надстройката, но засега нямам намерение да коментирам доколко е вярна и правилна. Може неправилно да съм разбрал.”
Вярата в Православната Църква (или само Църквата) е пряко следствие от вярата в Христос. Все едно да кажеш, че сме заменили вярата в Христос с вярата в Неговите обещания (които са следствие от първото). Обаче така се измества същността! Вярата в Христос е основополагаща и безусловно първостепенна за всеки православен и друго не може да бъде.
Органическото съвместяване на фундамента и надстройката (както се изразяваш) е единствено правилния подход. Защото разделянето им ражда какви ли не заблуждения. Ти може и да изобличаваш Лутер, но не знам дали се усещаш, че излагаш едно доста близко до реконструкторската идеология виждане.
Похвално е, че си стигнал до отхвърляне на някои Лутерови заблуждения. Проблемът е, че има още за отхвърляне, но преди това е нужно те да бъдат осмислени именно като заблуждения. В този смисъл Майкъл си е съвсем прав като критикува Лутер с оглед протестантите в клуба. Да, вие може да не изповядвате значителна част от неговите заблуждения, но това в никой случай не означава, че сте преболедували Лутер!
Именно условното разделяне на фундамента-спасение и надстройката-освещение и разсъжденията от тази гледна точка (които имат за база пак Лутер) водят до множество изкривени изводи. Като например кой е член на Църквата и кога става член на Църквата и изобщо голяма част от постронението ти.
"Истина, мъчно е на онемелия от чудо да говори на оглушели от крясъци."
|