Здравей Данка,
Този постинг го пускам като илюстрация на старанието ми да присъстват в Клуба и сериозно написани четива. Знам, че си следиш темите и така съм сигурен, че ще оцениш по достойнство написаното от мен, защото съм убеден, че съдържанието на следващия ми постинг е част и от твоята вероизповедна практика. Написах го, за да покажа какво е моето християнско верую по въпроса за това, как Бог разрешава въпроса с човешкия грях и каква е последващата християнска практика. Втората ми цел беше Безпътен да разбере какво християните, които наистина вярват, практикуват във вярата си. Третата ми цел беше да обясня на maycal колко неправилно оценяват православните протестантския свят. Никой не иска да се вслуша в съвета ми от първия ми постинг в Клуба: Не обобщавай, а разграничавай! Нека всеки случай и човек бъдат разгледани сами за себе си. На присмивателството на maycal към протестантството ще се въздържа, за сега, да му покажа колко много православното гледище се отличава от това, което аз съм извадил за илюстрация от Божието Слова без да правя каквито и да било тълкувателни напъни. Просто събрах пръснати на различни места твърдения на Пророците и Апостолите по един и същи въпрос. Приятно четене.
Изложение:
Здравей maycal,
Публикувано 28.09.07 19:50
........................ протестантите отхвърлят не само значението, но и възможността за добрите дела.Тях те заменят с благодатта, която събужда у човека вярата и го оправдава без всякакви добри дела и изобщо без всякакво странично посредничество."
Old Frog отговаря:
Моето мнение е, че човек е СПАСЕН, за да бъде ОСВЕТЕН.
Спасението е без дела и е само по благодат дело на Бога, което човек чрез вяра в Христа приема и става съпричастен на Божественото естество.
Освещението са ДЕЛАТА на човека произтичащи от ЖИВАТА ВЯРА, които новото естество му дава възможност да прави. Тези неща показват човекът наистина ли е вярващ или само си въобразява това.
Внимание!
Спасението е фундамент, върху който се гради надстройката на освещението чрез делата на вярата.
И вместо да спорим нека си прочетем нещо от Божието Слово:
Ефесяни 2 глава
4 Бог, обаче, Който е богат с милост, поради голямата любов, с която ни възлюби,
5 даже, когато бяхме мъртви чрез престъпленията си, съживи ни заедно с Христа (по благодат сте спасени),
6 и, като ни съвъзкреси, тури ни да седим с Него в небесни места, в Христа Исуса;
7 за да показва през идните векове премногото богатство на Своята благодат чрез добрината Си към нас в Христа Исуса.
8 Защото по благодат сте спасени чрез вяра, и то не от сами вас; това е дар от Бога;
9 не чрез дела, за да се не похвали никой.
10 Защото сме Негово творение създадени в Христа Исуса за добри дела, в които Бог отнапред е наредил да ходим.
Стихове от 4 до 7 са историята на човешкото падение, Божията любов към човека и Божият начин да направи човека отново достоен за Себе Си.
Стихове от 8 до 10 са първообраза на идеята, която представям:
Благодатно оправдание само чрез вяра в Христа. Създаване на ново творение от човека чрез новорождението. Всичко това има за цел човек да стане способен да върши добрите дела, за които всъщност е създаден. Ако не ходим в добрите дела, то или се заблуждаваме, че сме повярвали, или оставаме безплодни, което ни прави по нищо да не се отличаваме пред Бога от неповярвалите.
Спасението е само по благодат:
Римляни 11:6
Но, ако е по благодат, не е вече от дела, иначе благодатта не е вече благодат [а ако е от делата, не е вече благодат, иначе делото не е вече дело].
2 Тимотей 1:9
Който ни е спасил и призвал със своето призвание, не според нашите дела, а според Своето намерение и според благодатта, дадена нам в Христа Исуса преди вечните времена,
Човешката отговорност съчетана с Божествената благодат за християнското израстване-освещение:
Филипяни 2:12
Затова, възлюбени мои, както сте били винаги послушни, не само както при мое присъствие, но сега много повече при моето отсъствие, изработвайте спасението си със страх и трепет;
“Изработвайте” е подвеждаща дума при превода. Буквално преведено стои “вършете спасението си”. Бих казал, че стои по-добре: “Практикувайте спасението си или дайте практичен израз на спасението си.” Това е заповед за дела, вяра на практика.
Евреи 12:14
Търсете мир с всички и онова освещение, без което никой няма да види Господа.
Заповед да се търси съвършенство в практическите дела на християнската вяра.
Божесвеният подарък, чрез който вярата ни действа за плодоносност:
2 Петрово 1:4
чрез които се подариха скъпоценните нам и твърде големи обещания, за да станете чрез тях участници на божественото естество, като сте избягали от произлязлото от страстите разтление в света;
Йоан 7:38
Ако някой вярва в Мене, реки от жива вода ще потекат от утробата му, както рече писанието.
39 А това каза за Духа, който вярващите в Него щяха да приемат; защото [Светият] Дух още не бе даден, понеже Исус още не бе се прославил.
Новорождение- свръхестествен акт на пресътворяване на вътрешното човешко естество, човешкия дух, от Бог.
Изпълване със Святия Дух- вдъхване на Божествения живот в така новосътворения човек.
“Святият Дух във вас и с вас ще бъде” Исус Йоан 14глава
Това са двете най-важни действия на Святия Дух в нас. В нас, за да ни дава живота на Бога и да произведе Своите плодове. С нас, за да ни замества в пълна мяра личното присъствие на Исус и за да ни научи и припомни всичко, което Той е казал.
Това е изпълнението на:
Езекиил 36:26
Ще ви дам и ново сърце, и нов дух ще вложа вътре във вас, и, като отнема каменното сърце от плътта ви, ще ви дам меко сърце.
27 И ще вложа Духа Си вътре във вас, и ще ви направя да ходите в повеленията Ми, да пазите съдбите Ми, и да ги извършвате.
Еремия казва какво Бог ще направи: Ще положа закона Си във вътрешностите им, И ще го напиша в сърцата им; (Еремия 31:33)
Езекиил казва как Бог ще го направи:
Ще ви дам и ново сърце- което е новорождението.
Нов дух ще вложа вътре във вас- което е изпълването със Святия Дух.
А плодовете на Святия Дух са:
1 Тимотей 6:11
Но ти, човече Божий, бягай от тия неща; и следвай правдата, благочестието, вярата, любовта, търпението, кротостта.
Думите на Апостол Павел “бягай”, “следвай” говорят за човешка отговорност изразена чрез определени действия.
Галатяни 5 глава
6 Понеже в Христа Исуса нито обрязването има някаква сила, нито необрязването, но вяра, която действува чрез любов.
Тези думи на Апостол Павел Апостол Яков обяснява подробно в своето послание. Това са двете послания, наричани от сериозните протестантски богослови, посланията на протеста. Протеста на апостолите срещу незаинтересоваността от страна на вярващите да практикуват своята вяра.
22 А плодът на Духа е: любов, радост, мир, дълготърпение, благост, милост, милосърдие, вярност,
23 кротост, себеобуздание; против такива неща няма закон.
24 А които са Исус Христови, разпнали са плътта заедно със страстите и похотите й.
25 Ако по Духа живеем, по Духа и да ходим.
26 Да не ставаме тщеславни, един друг да се не дразним и да си не завиждаме един на друг.
Maycal, ти как се справяш с последния стих от този пасаж в личния си подвиг на благочестие?
Не знам какви протестанти имаш на предвид, но от написаното се вижда, че сред сериозните протестантски богослови идеята на Лутер не се практикува, както той я е виждал. Като интелектуалец Лутер е схванал само фундамента на спасението, което е само по благодат, но е пропуснал надстройката на освещението, която е съвместно дело на човека и Бога, по благодат чрез делата на вярата. Голяма част от Клубното протестантство воюва с тази Лутерова идея. Лутер е смятал, че посланието на Яков е сбърканото послание на Църквата и е воювал жестоко срещу присъствието му в Новозаветния канон. За малко да успее. По същия начин е воювал и срещу книга Естир в Старозаветния канон. Това показва само колко голям ГОЛОСЛОВ е всъщност. За тези твърдения, който иска да ми скочи в Клуба нека го направи, но го чака скоклив Жабчо.
Следва prokimenska askinka (чепато въпросче):
Защо Жабчо, който си мислиш, че е протестант, скача на бащите на протестантството, Калвинч и Лутерий?
Приготвил съм им на тези двамата още много антивирусен софтуер, но ще бъде малко по-нататък. Вече обясних грубиянската грешка на Лутер за надстройката на вярата, каквато се явяват делата на вярата.
Православните на практика заместват: “Спасението е по благодат чрез вяра в Христа.” Със “Спасението е по благодат чрез вяра в Православната Църква, в която участвайки в Литургичноста и и тайнствата и чрез процеса на обожението ставаш едно с Христос и така се спасяваш.” Това е една интересна идея за съвместяване в едно на фундамента и надстройката, но засега нямам намерение да коментирам доколко е вярна и правилна. Може неправилно да съм разбрал.
Но в едно нещо Православието определено греши: Човек не става член на каква да е църква, за да се спаси, а първо се спасява, за да стане част от Христовата Църква. Първо в Християнина се извършват изброените от мен по-горе действия на Бога(довеждане до съзнание за греховност, покаяние на човека с човешкото и божественото измерение в това действие, новорождението и изпълването със Святия Дух), а чак след като този процес бъде завършен той става част от Църквата. Спасението-фундаментът е вън от Църквата. Освещението-надстройката винаги става само в Църковна среда. До повярването си човек, дори да е сред християни в християнска църква, си остава външен на църквата човек. Ето ти едно стихче за илюстрация на гореказаното от мен:
Деяния 2:47
като хвалеха Бога, и печелеха благоволението на всичките люде. А Господ всеки ден прибавяше на църквата ония, които се спасяваха.
Този, който се спасява Господ прибавя на църквата, а не някой, който има някаква вероятност някога да се спаси, но може и да не стане така. И в Църквата Бог прибява спасените човеци да практикуват в любов добротолюбие и благочестие, защото тези неща се практикуват най-добре сред хора, които се придържат към същата ценностна система.
Правя се малко на шушумига. Много добре знам какво и как сте объркали в Православието, но просто намирам за излишни някои спорове. Задоволявам се само да правя тънки намеци. За всяка проблематика си има подходящо време, но тази не е за сега. Сравнението на поученията на Православната Църква по тези въпроси с горенаписаното от мен оставям сам да си го направиш.
Пак се олях в писането. Такива неща в един постинг не се побират. Разгледах нещата подробно заради Безпътен. Да разбере в християнството какво и как става.
За всичко, което говоря, говоря като ОЧЕВИДЕЦ, за разлика от други хора.
Поздрави
ЖаБучо Грозниi и Свирепиi (когато ми дойдат Финеесови настроения)
Тошо остана на старта шот се зазяпа на Любчо Фотграфа в Canon апарата.
|