Клубове Дир.бг
powered by diri.bg
търси в Клубове diri.bg Разширено търсене

Вход
Име
Парола

Клубове
Dir.bg
Взаимопомощ
Горещи теми
Компютри и Интернет
Контакти
Култура и изкуство
Мнения
Наука
Политика, Свят
Спорт
Техника
Градове
Религия и мистика
Фен клубове
Хоби, Развлечения
Общества
Я, архивите са живи
Клубове Дирене Регистрация Кой е тук Въпроси Списък Купувам / Продавам 18:50 12.11.25 
Клубове/ Религия и мистика / Християнство Пълен преглед*
Информация за клуба
Тема Re: Св. Йоан Златоуст - беседата „За свещенството" [re: MлaдЄж]
Автор Eжko_ (_бодлидрешко)
Публикувано09.01.07 12:42  





Бог сътвори човека в два пола “мъж и жена ги сътвори” ( Бит. 1, 27). И всички, които са кръстени в Христа, са равни в Христа – “няма мъжки пол , ни женски” (Гал. 3, 28). И мъжете и жените в Църквата са призвани еднакво: “съграждайте от себе си духовен дом, свето свещенство” ( I Петр. 2, 5). И мъжете и жените Агнецът “ни направи пред нашия Бог царе и свещеници” (Откр. 5, 10). Защо църковният клир е само от мъжки пол? Има ли основание да се счита, че това е пренебрежение и дискриминация спрямо жените? Могат ли да се реализират в Църквата феминистките идеи за жени свещеници?

В много протестантски деноминации това вече е факт. Жени са обявени не само за свещеници, но дири за епископи. Това не трябва да ни очудва, като се има предвид, че деноминациите, възникнали на основата на Реформацията не само, че нямат апостолско приемство, нито пък го считат за необходимо, но и не признават Свещенството за св. таинство.

Тази идея е непозната в хилядолетната традиция както на старозаветната, така и на новозаветната Църква. Има прецеденти само в накои отхвърлени и осъдени от нея еретически практики, повлияни от идолопоклонически култове. Такива били антидикомарианитите, отричащи девството на Св. Богородица и колиридианките, които били тяхна противоположност и почитали Св. Дева Мария като бог. Несъстоятелността на тези еретически учения сама по себе си се явява доказателство за несъстоятелността на идеята жени да бъдат свещеници.

Какви са основанията Православната църква да не допуска жени да бъдат ръкополагани в свещен сан? В Свещеното Писание понятията “епископ”, “презвитер”, “свещеник” дори нямат форми в женски род.

В старозаветните времена свещеник можел да бъде само този, когото Бог е избрал, осветил и приближил до Себе Си, както Аарон и неговото потомство (вж. Изх. 28, 1). Старозаветната иерархия се състояла от три степени – първосвещеници, свещеници и левити.

Тристепенна е свещениеската иерархия – епископи, презвитери и дякони и в новозаветната Църква. В нея единствен първосвещеник “навеки по чина Мелхиседеков” (Пс. 109, 4, Евр. 5, 6; 7, 17) е Богочовекът Иисус Христос. Тази уникална свещеническа власт и достоинство нашият Господ предаде на своите ученици, като ги направи апостоли. Чрез Него те получиха благодатта на Светия Дух и властта и правото да я предават на своите наследници и последователи. Те ръкоположиха свои приемници, на които дадоха право и власт да избират и ръкополагат други достоини продължители на свещеническото служение. Именно в това се изразява св. таинство Свещенство – неприкосновеното, непрекъснато,
ненакърнимо, вечно и ненарушимо свещеническото достоинство, което произлиза единствено от Господ Иисус Христос, да се предаде на апостолите и от тях на епископите и свещениците. Епископът и свещеникът, които служат св. Литургия представляват непосредствено Христа и затова се молят към Него така: “удостой мене, грешния и недостоен Твой раб, да Ти принеса тия дарове, защото Ти си, Който принасяш и си принасян, Който приемаш и си раздаван”. И така, както носителят на вечното първосвещенство е мъж, така и свещениците, служещи от Негово име са мъже, за да се запази съответствието. Защото освен всичко, в Божието домостроителство Христос е “последният Адам... Господ от небето” ( I Кор. 15, 45; 47) за да може да стане наш Спасител.

Протопрезвитер Мадзунеас обръща внимание и на друго съответствие като пише: “Отеческата роля на свещеника в Църквата отразява ролята на Бог Отец в Светата Троица. Тази роля не е възможно да бъде сменена с майчинска такава (на женска личност), нито в християнското семейство, нито в християнското общество. И двете роли, както мъжката, така и женската са важни в Църквата, но не са взаимозаменяеми.”

В Апостолските постановления ( IV в.) за ръкоположението на жени се казва, че това е дело на “елинското (т. е. езическо) безбожие”, а не “на Христова наредба”. По нататък продължава: “Ако трябваше и кръщението да се извършва от жени, тогава Господ щеше да бъде кръстен от собствената Си майка, а не от Иоан Предтеча. И когато ни (апостолите) изпращаше да кръщаваме, щеше да изпрати и жени със същата задача. Никъде обаче Той не е заръчал, нито писмено е предал такова нещо, тъй като много добре познава природата ни и това, кое е прилично за самата практика, доколкото е създател и законодател на тази природа.” Това е така, въпреки, че жените Мироносици бяха тези, които първи видяха Христа веднага след Възкресението и приеха заповед да го благовестят на учениците Му и така да станат апостоли на Апостолите. Много жени следваха след Христа и преди Неговата кръстна смърт и след Възкресението, но всяко служение в Църквата има своите норми, граници, смисъл и предназначение. “Епископът трябва да е непорочен, мъж на една жена...” ( I Тим. 3, 2) . Презвитерите са поставени наравно с апостолите (вж. Деян. 15, 6; 16, 4 и др.). За дяконите също е казано: “Всеки от дяконите трябва да бъде мъж на една жена...” (I Тим. 3, 12). От контекста на посочените текстове става достатъчтно ясно защо и за трите иерархически степени се избират и ръкополагат мъже.

В древната Църква са служили дякониси, за които IV (Халкидонски) вселенски събор (451 г.) постановява: “За дякониса да се не ръкополага жена ненавършила четиридесетгодишна възраст...” (Правило 15). Някои неправилни практики пък са били изрично отхвърляни на събори, както е станало на на Лаодикийския (363 или 364 г.): “Не трябва да се поставят в Църквата така наричаните пресвитериди (старици) или председателки” (Правило 11). Днес освен ръкоположение (хиротония), Православната църква практикува и ръковъзложение (хиротесия), чрез което се посвещават свещоносци, четци, певци и иподякони. Някои от тях могат да бъдат жени. Днес в Православната църква се водят дискусии и се провеждат конференции на тема ръкоположението на жени, като тази на о. Родос през 1988 г., които са актуалният съборен глас на Православието. Той идва от вековете. Пресветата Дева заема най-почетно място в Църквата. Тя се удостои с толкова много на земята, както никой друг в човешката история. Нито един мъж не получи такава слава като нея – пречистата и преблагословена, и въпреки това, тя не прие свещеническо служение.


Благословен човек, който се уповава на Господа.

Цялата тема
ТемаАвторПубликувано
* Накратко за йерархията, за чиновете и безчинствата TRl   04.09.03 09:05
. * . . . и в една. . . Апостолска църква TRl   05.09.03 08:51
. * СЪБОРНОТО НАЧАЛО В ЦЪРКВАТА MлaдЄж   24.10.03 08:40
. * ИЗБОРНОТО НАЧАЛО В ЦЪРКВАТА MлaдЄж   24.10.03 08:43
. * МОНАШЕСТВО И ЕПИСКОПАТ В ПРАВОСЛАВНАТА ЦЪРКВА MлaдЄж   24.10.03 08:46
. * Re: МОНАШЕСТВО И ЕПИСКОПАТ В ПРАВОСЛАВНАТА ЦЪРКВА muradkhan   30.06.06 14:17
. * АВТОКЕФАЛИЯ И АВТОНОМИЯ MлaдЄж   24.10.03 08:48
. * Послание на източните патриарси MлaдЄж   24.10.03 09:08
. * Ангелските чинове TRl   09.09.03 08:28
. * Re: Ангелските чинове ***ЛИЯ***   09.09.03 09:39
. * Точно така TRl   09.09.03 10:09
. * Ангелите-хранители TRl   10.09.03 08:26
. * Понятие за ангелите и тяхното отношение към хората Mлaд eж   19.09.03 08:05
. * Помощта на Ангелите е неоценима Mлaд€ж   06.10.03 09:32
. * Re: Помощта на Ангелите е неоценима MлaдЄж   27.10.03 08:50
. * Re: Понятие за ангелите и тяхното отношение към хората MлaдЄж   27.10.03 08:41
. * Re: Понятие за ангелите и тяхното отношение към хората MлaдЄж   28.10.03 10:15
. * Re: Понятие за ангелите и тяхното отношение към хората MлaдЄж   03.11.03 14:25
. * 7-те първовърховни Ангели Mлaд€ж   19.09.03 10:32
. * Re: 7-те първовърховни Ангели MлaдЄж   19.11.03 09:14
. * Re: 7-те първовърховни Ангели Prokimen   19.11.03 14:47
. * Re: 7-те първовърховни Ангели MлaдЄж   20.11.03 14:36
. * Re: 7-те първовърховни Ангели cтapeж   20.11.03 21:11
. * Re: 7-те първовърховни Ангели Tимoтeй   14.07.06 23:47
. * Re: 7-те първовърховни Ангели Eжko_   15.01.09 18:23
. * Re: 7-те първовърховни Ангели Prokimen   23.11.03 20:53
. * Re: 7-те първовърховни Ангели Prokimen   10.02.05 20:21
. * Събор на свети архистратиг Михаил Eжko_   08.11.06 07:44
. * Re: Ангелските чинове MлaдЄж   04.11.03 07:48
. * Re: Ангелските чинове Eжko_   29.09.06 08:31
. * Re: Ангелските чинове Eжko_   01.09.09 15:17
. * Re: Ангелските чинове yi-rene   01.09.09 20:04
. * Какви имена??? пчeличkaтa   01.09.09 21:08
. * Йерархията в Църквата е Богоустановена TRl   09.09.03 09:55
. * Свещенослужители TRl   09.09.03 10:59
. * Етикет на обращенията спрямо мястото в йерархията MлaдЄж   27.10.03 07:49
. * Re: Свещенослужители Prokimen   28.10.03 15:07
. * Re: Свещенослужители MлaдЄж   28.10.03 16:22
. * Re: Свещенослужители MлaдЄж   29.10.03 09:30
. * Re: Свещенослужители Eжko_   14.07.06 08:25
. * Ще има ли жени-свещеници ? MлaдЄж   29.10.03 08:58
. * Св. Йоан Златоуст - беседата „За свещенството" MлaдЄж   29.10.03 16:39
. * Никакви жени свещеници! ***ЛИЯ***   29.10.03 18:00
. * Re: Никакви жени свещеници! Prokimen   19.11.03 14:39
. * Re: Никакви жени свещеници! asusena   24.10.06 20:00
. * Господ не е въз_лагал свещенството на жени Eжko   10.02.05 17:06
. * „кост от костите ми и плът от плътта ми” Eжko   10.02.05 17:09
. * Брак и семейство Eжko   10.02.05 17:11
. * Богословские аспекты служения женщин в Церкви Eжko   10.02.05 17:12
. * Re: Св. Йоан Златоуст - беседата „За свещенството" Eжko_   09.01.07 12:42
. * Църковнослужители TRl   09.09.03 11:01
. * Re: Църковнослужители Eжko_   30.06.06 07:50
. * Йерархията в Църквата е Богоустановена TRl   09.09.03 11:10
. * Човекът е - и ще е, част от Божествената йерархия TRl   09.09.03 13:20
. * Re: Човекът е - и ще е, част от Божествената йерархия Tpи*   29.10.03 17:04
. * Re: Човекът е - и ще е, част от Божествената йерархия TPИ   29.10.03 17:12
. * Re: Човекът е - и ще е, част от Божествената йерархия Пpokимeн, rлac 2   30.10.03 08:14
. * Re: Човекът е - и ще е, част от Божествената йерархия Пpokимeн, rлac 1   30.10.03 08:12
. * Re: Човекът е - и ще е, част от Божествената йерархия Eжko_   26.09.08 09:07
. * Прокимен, бива ли така ? Eжko_   18.04.11 12:31
. * 1135 години Eжko_   30.03.05 14:43
. * Re: Накратко за йерархията, за чиновете и безчинствата Tимoтeй   15.07.06 14:07
Клуб :  


Clubs.dir.bg е форум за дискусии. Dir.bg не носи отговорност за съдържанието и достоверността на публикуваните в дискусиите материали.

Никаква част от съдържанието на тази страница не може да бъде репродуцирана, записвана или предавана под каквато и да е форма или по какъвто и да е повод без писменото съгласие на Dir.bg
За Забележки, коментари и предложения ползвайте формата за Обратна връзка | Мобилна версия | Потребителско споразумение
© 2006-2025 Dir.bg Всички права запазени.